Friday, March 27, 2009

IDENTITI ORANG MELAYU

Minggu ini berlangsungnya perhimpunan parti Melayu terbesar di dunia. Dikatakan perhimpunan kali ini sangat genting dan mendebarkan, kerana mahu melakar kembali peta perjuangan mereka setelah dikejutkan dengan keputusan Pilihanraya Umum ke 12 yang lepas.

Sememangnya perjuangan mengangkat hak dan kedaulatan bangsa Melayu secara asasnya perlu tersemat di sudut hati semua orang Melayu, tidak mengenal parti kerajaan atau pembangkang, malah individu. Bagi kita, memperkatakan bangsa Melayu itu bukan dalam dimensi yang sempit, iaitu faham nasionalisme melampau, sehingga bertindak rasis atau tidak adil kepada kaum lain, hatta sesama sendiri. Kekeliruan mengenai Melayu vs Islam, satu dikotomi yang merugikan, bahkan telah memecahkan ummat Melayu di Malaysia kepada dua kelompok parti terbesar. Tidak salah sebenarnya jika mempertahankan apa yang baik ada pada identiti kita. Orang Barat, ada yang lebih ekstrem mempertahankan identiti mereka, seperti Yahudi, kelompok anti globalisasi dan sebagainya.

Kita seharusnya tidak memisahkan faham keterkaitan antara Melayu- Islam. Dalam buku 'Islam dalam Sekarah Kebudayaan Melayu' oleh Prof SMNA, telah membawa satu wacana segar dalam kontek kajian sejarah dan kebudayaan Melayu di rantau nusantara ini. Bagi Orientalis, yang banyak mendominasi kajian dan karya mengenai sosio- budaya Melayu, yang melalui kajian mereka yang selalu bias dan selective. Bagi mereka, orang Melayu bangsa yang malas, kerja kampung, tidak ada wawasan dan sebagainya. Hujah mereka juga, sebenarnya bangsa Melayu ini masih berakar dari segi faham pengaruh Hinduisme sejak zaman Srivijaya, seperti kulit tangan yang jika dikikis akan menampakkan wajah 'hinduisme'nya.

Buku SMNA memecah mitos tersebut, dan membuktikan Islam yang datang ke alam nusantara telah merubah world view ummat Melayu ketika itu. Ini yang dikatakan detik perubahan yang mengangkat darjat dan kemuliaan sesuatu bangsa, apabila kita mengenal hakikat kebenaran dan agama kita sendiri. Seorang ahli falsafah Jerman, Werner Heisenberg (1901- 1976) telah mempersoalkan bagaimana mahu mencari identiti bangsa Jerman selepas Peperangan Dunia Kedua (WW2). Apakah sebelum perang dunia kedua? Apakah ketika zaman Renaissance? Apakah zaman pertengahan? Apakah zaman awal Yunani di Greek? Ataupun zaman Roman? Atau lebih jauh ketika Adam diciptakan?

Persoalan 'kita bermula di mana?' harus dijawab tatkala kita mula mengenal hakikat kebenaran dalam agama. Sebagai ummat Melayu, ketika Islam datang ke alam nusantara ini telah memberi identiti sebenar kepada kita. Walaupun dikatakan animisme dan kerajaan Sri Vijaya menjadi pegangan awal ketika dahulu, tetapi tidak pernah mengangkat darjat kemuliaan kita. Islam telah datang memperkenalkan kita dengan erti keadilan yang sebenar, konsep ketuhanan dan kenabian, aklaq dan paling penting menyumbang kepada Islamic worldview yang menyeluruh. Seharusnya kita bersyukur kerana Islam datang ke alam kita.

Dalam memuhasabah masa depan ummat Melayu ada beberapa perkara yang perlu dimantapkan;

1) Ucapan Dato' Seri Abdullah Badawi ketika perasmian harus dilihat secara positif. Kesediaan dengan rasa rendah diri untuk memohon maaf atas kelemahan beliau adalah satu prinsip yang sangat mulia. Walaupun banyak kelemahan dan kekurangannya, tetapi dalam kita bersilang- sengketa politik, ada bottom line yang kita harus akur, iaitu akhlaq dan nilai yang mulia menjadi pegangan kita. Meminta maaf adalah satu nilai yang sukar dilakukan oleh ahli politik. Bagi yang pernah mengeji, mengutuk, menghina, 'melaknat' dan seumpamanya haruslah mengikut jejak langkah yang sama untuk saling merendah diri dengan kemaafan.

2) Bahasa memilih kepimpinan harus diperhalusi. Istilah 'menang kerana berusaha keras', 'pertembungan dua puak', 'perwakilan berlumba menjadi pemimpin', 'perebutan jawatan' dan seumpamanya tida membawa maksud yang positif. Dalam Islam, jawatan harus dilihat sebagai satu amanah, bukan kemasyhuran. Jawatan bukan yang perlu dibanggakan, tetapi diinsafi. Jika benar mahu melakukan perubahan secara total dalam perjuangan, seharusnya ini juga diperhatikan. Melainkan juga jika memang itu yang menjadi maksudnya, yang akar perjuangannya ialah 'political struggle', maka tidak boleh buat apa- apa.

3) Pemimpin Melayu kena minimumkan sengketa politik. Malah pemimpin yang ada mesti menunjukkan akhlaq tauladan yang baik, bukan bercakap manis di bibir sahaja.

4) Dikotomi Melayu vs Islam tidak perlu dibesarkan jurangnya. Tidak betul jika hanya mahu memperjuangkan Melayu semata, tetapi nilai Islam tidak diambil kira. Malah silap juga jika slogan 'Islam' sahaja diperjuangkan, tanpa mengambil kira faktor budaya dan bangsa yang menjadi 'pakaian' agama Islam itu.



Tuesday, March 24, 2009

UZLAH MAHABBAH DI BANGSAR

Hari ini berlangsungnya Uzlah Mahabbah antara pertubuhan pelajar Islam di Masjid Abu Bakar, Bangsar. Buat pertama kalinya wadah PKPIM, GAMIS, KARISMA dan TERAS Kampus berjaya dihimpunkan dalam satu majlis yang penting dan bermakna. Semua kepimpinan utama dijemput dan hadir dalam majlis ini. Tujuan majlis ini adalah untuk mengangkat martabat perjuangan generasi muda, yang bukan semudah membantah bak 'the young angry man', akan tetapi ada perancangan jangka panjang yang serius dan wacana yang membina pemikiran bersama.

Apabila bercakap mengenai perubahan atau Islah, apakah sebenarnya yang kita cari? Islah dalam ekonomi, mungkin kita memerlukan satu sistem perekonomian yang mapan dan mesra- Insan. Jika Islah dalam politik, tentu mahukan sistem tadbir- urus yang amanah dan baik. Islah dalam sosial, tentulah usaha amar makruf dan nahi mungkar. Pokoknya, semua bermula dari akal dan worldview kita.

Sebab itu bicara usaha perubahan atau Islah yang mahu kita buat harus menangani aspek pemikiran dahulu. Dalam konteks majlis malam ini, sebuah karya oleh Dr Majid Irsan Al Kilani telah menjadi the guiding ideas. Dr Farid Shahran telah mengupas dengan tuntas dan kemas akan idea penting ini.

Apa yang menarik buku ini ialah mengenai testimonial kejayaan Salahuddin merampas Baitul Maqdis bermula dengan pengaruh Imam Al Ghazali, yang hidup sebelum itu lagi. Imam Al Ghazali, Hujjatul Islam, telah membina satu kerangka pemikiran yang harmoni,
berpandukan epistemologi ilmu yang jernih dari agama, melahirkan gagasan islah yang meresap pemikiran generasi selepas itu.

Hampir 2- 3 generasi selepas Al Ghazali, kemudian disambut oleh Sheikh Qadir Al Jailani, yang menubuhkan madrasah penting, yang melahirkan ramai alumni 'Ghazali School of Thought'. Kemudian mereka ini yang menduduki kerusi penting dalam pentadbiran negara, mufti agama, panglima tentera dan guru agama. Sheikh Nuruddin Al Zinki, khalifah yang ada ketika itu terkenal dengan sikap zuhud dan alimnya, telah membuka jalan kepada kelahiran Salahuddin Al Ayubi yang memimpin tentera umat Islam yang akhirnya berjaya merampas Baitul Maqdis.

Ramai yang mungkin melihat sosok Salahuddin dan Al Ghazali secara keperibadiannya, dan tidak nampak kaitan antara dua tokoh ini. Buku Dr Majid adalah testimonial yang relevan untuk kita kaji dan ambil iktibar. Testimonial ini dapat menyingkirkan sindrom menunggu 'hero' yang akan menyelamatkan umat Islam, tatkala diserang pelbagai penjuru hari ini. Apabila cara kesinambungan legasi Al Ghazali membina generasi Salahuddin dapat diambil iktibar, sebenarnya kita boleh terlibat sekali dalam proses islah tersebut, tidak semestinya menunggu dengan hampa siapa yang menyelamatkan umat Islam.

Majlis penting dan serius seperti ini dapat mengisi vacuum tatkala silang sengketa politik terus berleluasa. Kita berharap agar isu politik dapat diminimumkan demi kesejahteraan rakyat dan agenda besar negara. Hakikatnya politik adalah salah satu seni yang menarik, tetapi dalam konteks 'politik semasa', ramai yang semakin jelik, kerana terlalu banyak 'drama'nya. Akhirnya juga, jika landasan politik tidak berasaskan ilmu dan agama, maka sebenarnya politik yang ada dalam negara kita hari ini adalah islah yang tidak membantu secara produktif, akan tetapi semakin menghancurkan (fasad) semua.

Terima kasih juga diucapkan kepada sdr Dzulhairi (Presiden GAMIS), sdr Wan Faisal (Koordinator Teras Kampus) dan sdr Abdullah Omar (Presiden Karisma), termasuk semua kepimpinan utama organisasi pelajar Islam kerana menyokong usaha penting dan bermakna ini.Semoga sunnah yang baik ini dapat diteruskan oleh generasi mendatang.

Sunday, March 22, 2009

PENGAJIAN KITAB; TRADISI YANG PERLU DIBUGARKAN KEMBALI

Minggu ini diadakan Pengajian Kitab secara Talaqqi, khusus membincangkan mengenai 'akidah dan isu- isu semasa dalam permasalahan umat Islam. Majlis dipimpin oleh Ustaz Zamihan Al Ghari. Sebagai pertubuhan pelajar, apalah sangat program berbentuk sebegini. Akan tetapi sebenarnya ramai peminat yang dahagakan pengajian ilmu secara tradisional ini.

Ada keluarga yang hadir, pelajar perubatan universiti, yang sudah bekerja dan ahli PKPIM sendiri. Secara umum, tradisi menuntut ilmu secara talaqqi adalah satu pembudayaan ilmu yang serius di kalangan ulama terdahulu. Pembelajaran mereka secara kulit- ke- kulit sesebuah kitab mennghasilkan pelajar yang boleh menguasai ilmu tersebut. Apatah lagi dalam konteks pembelajaran moden hari ini, yang hanya memilih sesetengah tajuk penting dalam kitab muktabar, kemudian 'cantum'kan menjadi satu silibus dalam kelas.

Proses pendidikan moden mengalami satu krisis kekeliruan yang perlu diperbaiki. Antara permasalahan itu ialah;

1) Levelling of Knowledge- Ini menyamaratakan semua ilmu berada di tahap yang setara, tidak kira ilmu wahyu atau duniawi. Dalam tradisi keilmuan Islam, ilmu pengenalan tentang Tuhan (Akidah) diangkat di tempat yang paling utama dan penting, kemudian ibadat, akhlak, bahasa, sirah dan barulah ilmu- ilmu semasa. Apa yang berlaku hari ini, subjek akidah adalah subjek yang terpinggir (marginalised subject), dianggap cukup syarat sahaja terutamanya di peringkat pengajian tinggi. Keghairahan/ Obsesi terhadap disiplin sains dan teknologi menyebabkan semua penumpuan, pelaburan, perancangan dasar dan pembangunan idealisme dilonggokkan di 'padang' itu. Tidak salah mengatakan bahawa subjek tersebut tidak penting, tetapi apakah kita tidak terfikir, "Dalam masa 50 tahun mereka (manusia) telah menjadi lebih pandai dan handal dalam ilmu penerbangan daripada burung yang telah terbang lebih dari 50 ribu tahun. Akan tetapi burung tahu akan kadar sayapnya; tahu akan luasan dan batasan pengembaraan dan penaungannya; tahu akan tugas dan tujuannya sebab telah diilhamkan demikian, sehingga tiada jadi kekeliruan di tempat masing- masing" (SMNA, 2007)

2) Konsep Fardu Ain- Kifayah Disalah Erti- Biasanya kita akan tamat mengenali 'fardu ain' selepas tempoh persekolahan atau tahap baligh. Kemudian masuk universiti atau berkahwin, tumpuan harus diberikan kepada ilmu fardu kifayah. Secara kronologinya memang tidak salah, akan tetapi ini bukan 'zero- sum- game'; tinggal fasa 'ilmu fardu ain', tinggalkan secara total dan masuk 'fasa fardu kifayah'. Umpama (Fardu Ain vs Kifayah; 0: 1).

Dalam Islam, kedua- dua (fardu ain dan kifayah) mesti berjalan serentak. Apa yang berlaku hari ini ialah, fasa mengenal ilmu fardu kifayah, langsung ditinggalkan ilmu fardu ain, yang semestinya meningkat kefahamannya berdasarkan pengalaman ilmu dan umur kita. Apakah faham kita tentang akidah ketika darjah 1 sama dengan faham ketika tingkatan 4? Semestinya ada perbezaan sedikit. Apatah lagi bila faham ketika tingkatan 5 akan berbeza dengan umur 40 tahun?!

Hatta ibadah kita berumur 10 tahun akan berbeza dengan umur 25 tahun, dari segi bacaannya, kefahamannya, hafazannya dan sebagainya. Sebab itu pencarian kebahagian dalam hidup ini tidak boleh ada dualisme dalam kehidupan kita. Jika kita tidak meletakkan ilmu fardu ain di tempat yang sewajarnya, maka kita telah melakukan kezaliman. Sebab itu juga ramai yang cemerlang dalam ilmu fardu kifayah, akan tetapi 'kering' dari segi ikatan kefahaman agama yang benar dan mendalam. Makanya, ada yang jadi profesional atau pemimpin, tetapi tidak malu dengan korupsi dan kemungkaran akhlak, sebab faham ilmu akidahnya setakat darjah 1!



Monday, March 16, 2009

Kebahagiaan dalam Islam: Satu Renungan Peribadi

Kita seperti biasa akan mudah terasa runsing, gelisah, takut, sedih dan seumpamanya. Perasaan lemah dalam diri akan menyelubungi kita, sekiranya tidak ada bekalan kerohanian disemat dalam diri. Bahkan, kadang kala perasaan lemah hadir kerana Allah Ta'ala memang mahu menguji kita, seperti terkandung dalam Quran, surah al-Baqarah ayat ke 155, “Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar”.

Perasaan tidak ada 'mood' kadangkala boleh membantutkan tugas harian. Bagi pelajar, tidak ada 'mood', menyebabkan malas untuk menekuni pembelajaran. Orang bekerja akan hilang tumpuan kerja.

Apabila mengalami kekusutan jiwa, biasanya saya akan mencari penawar yang boleh menyembuhkannya. Amalan kerohanian seperti Ma'thurat dan Hizib Bahr merupakan suatu yang tidak boleh ditinggalkan. Saya pergi ke ISTAC tengahari tadi untuk mencari buku- buku yang boleh menambah perisa ketenangan jiwa. Kadang kala kerja dengan 'penjara' masa pejabat 8.45 pg- 5.45 ptg boleh 'membunuh' jiwa yang memberontak. Sebab itu kebebasan sangat penting dalam Islam, apatah lagi dalam proses mencari kebenaran dan memantapkannya.

Memang, sesetengah orang lega apabila dapat 'bercanda' dengan buku. Bahkan, apabila dapat menerokai ilmu dan dikurniakan sebuah kefahaman yang hakiki dalam agama, boleh menambah ketenangan dalam jiwa kita. Itu juga yang dinamakan penambahbaikan dalam prestasi Iman kita.

Hampir 6 majalah Hikmah, 2 jurnal Shajarah dan 1 buku karya Prof Naquib, 'Prolegomena To The Metaphisics of Islam' saya kaut untuk koleksi bahan bacaan. Ternyata, dengan bacaan yang singkat tetapi tekun tentang tajuk 'Kebahagiaan dalam Islam, tulisan Dr Wan Azhar' menyuntik rasa lega dalam diri. Kebahagian dalam Islam bukan seperti yang difahami oleh kebudayaan Barat, iaitu kebahagiaan keduniaan. Dualisme dunia dan akhirat oleh kebudayaan Barat mengiktiraf hanya bentuk material sahaja yang boleh memberi kebahagiaan kepada manusia. Sebab itu ada yang menonton wayang untuk bahagia, makan berlebihan, melancong, membeli belah, bersukan, hisap dadah dan seumpamanya.

Teori Hirarki Abraham Maslow ternyata sekadar tersekat kepada kepuasan 'self- actualization' sebagai maqam paling tinggi bagi kebahagian manusia. Bagi mereka, jika ada nilai kepuasan peribadi yang digambarkan melalui pencapaian keduniaan, seperti cemerlang peperiksaan, gaji naik, pangkat naik, berkahwin, dipuji dan puja, lalu menerbitkan kebahagiaan dalam jiwa. Kita mudah 'tenang' dan 'bahagia' jika memperoleh berita gembira. Namun, peringkat itu boleh musnah sekelip mata, jika tidak ada lagi 'berita gembira' tersebut.

Dalam Islam, kebahagiaan hakiki ialah yang bersifat ukhrawi. Yang dimaksudkan itu bukan sekadar melalui amalan ibadat kita boleh melihat wajah Allah kelak di syurga, bahkan elemen kebahagiaan juga apabila darjat keyakinan kita kepada kebenaran mutlak semakin kukuh dan bertambah yakin. Prinsip kebenaran mutlak tidak ada dalam kebudayaan Barat yang sekular.

Kita bertambah yakin jika kita tahu bahawa setiap ujian jiwa, kesedihan, malapetaka, tidak ada 'mood' dan seumpamanya adalah ujian dari Allah Ta'ala yang menguji hambanya. Jika dalam kebudayaan Barat, semua itu adalah 'tragedi' jiwa yang berpunca daripada kehampaan kalbu atas Iman, yang boleh diertikan Shawqah (keperitan jiwa) lawan bagi Sa'adah (kebahagiaan dalam Islam).

Kita semakin yakin apabila memahami lebih mendalam tentang erti kebenaran itu dan tahu akar permasalahan semasa. Kekeliruan berfikir kita boleh menyumbang kepada kekusutan jiwa dan menerbitkan kekalutan tindakan.

Apa- apa pun, bercakap bahagia dan ketenangan, mabruk dan Barakallahu Lak, Wa'alaik Wa Jama'a Bainakuma Fil Khair bagi teman- teman yang baru mendirikan rumah tangga;)