Sunday, August 31, 2008

RAMADAN KAREEM 1429

Alhamdulillah...saya dapat bertemu dengan Ramadan kembali. Bukan En Ramadan yang bekerja di Affin Islamic. Ataupun 'Ramadan', nama seekor anjing yang diberi nama dan dibela oleh Hishamuddin Rais.

Tetapi saya bertemu dengan bulan Ramadan, bulan yang penuh dengan keberkatan dan kenikmatan beribadah. Saya terharu dan bergembira, sehingga bergenang air mata kerana dikurniakan bulan Ramadan sekali lagi. Alhamdulillah, doa saya dan umat Islam yang lain, "Allahumma Barik Lana fi Rajab, Wa Sya'ban, Wa Ballighna Ramadan' dimakbulkan oleh Allah Ta'ala.

Siapa yang tidak gembira kerana bulan Ramadan menjelma. Para sahabat bergembira dan berpesta ibadat apabila Ramadan datang. Apabila Ramadan melabuhkan diri, para sahabat menangis sedih kerana takut- takut tidak berpeluang menemui Ramadan akan datang.

Bukan mudah untuk menemui satu bulan yang penuh barakah dan kenikmatan beribadah ini. Mungkin ada insan yang tidak merasa apa- apa Ramadan menjelma. Sungguh malang orang ini. Ada juga yang benci kerana Ramadan datang, kerana mereka tidak boleh berhasad dengki dan syak wasangka sesama umat.

Pokoknya, Ramadan adalah bulan yang barakah dan manfaat. Setiap detik perbuatan dan niat kita dikira amal ibadat di sisi Allah. Marilah kita bergelumang dengan bulan Ramadan ini dengan aktiviti ibadah ikhlas kepada Allah.

Selepas melalui episod fitnah demi fitnah, ketika MPAT, konsert Avril yang dimanipulasi, perang 'faham Salafi- Wahabi' dan pelbagai lagi. Penat kerana melalui lingkaran fitnah yang berleluasa. Memang, bukan mudah untuk melalui semua ini, sekiranya tidak kuat mujahadah dan berdoa kepada Allah. Fitnah zaman Nabi lagi teruk.

Esok, Insyallah kita akan berpuasa. Saya mengucapkan semua agar dapat berpuasa dengan penuh keImanan dan ketaqwaan. Jadikan bulan Ramadan ini bulan terbaik sepanjang hidup kita. Selamat Berpuasa. Ampun dan Maaf dipinta.

1 comment:

Balqis ;D said...

salam ramadhan kareem