Monday, April 21, 2008

Retreat Exco

Seperti biasa, sebuah organisasi memerlukan muhasabah, introspeksi, renungan kembali hala tujunya. Minggu lepas, 19- 20 April, bertempat di Janda Baik, kami sempat berkampung di kampus PTS yang permai dan damai itu. Tujuannya ialah Retreat Exco PKPIM Pusat.

Saya ibaratkan seperti menaiki kereta. Ada empat roda. Sudah pasti akan terlanggar lubang, memandu laju, terpijak paku, lalu dalam cuaca hujan lebat dan panas terik dan sebagainya. 'Balancing' atau 'alignment' roda kereta kita mesti dihantar ke bengkel untuk elokkan balik. Harganya sekitar RM 30- 40. Jika tidak sudah pasti kereta kita tidak akan selesa dipandu.

Jika tidak juga, dikhuatiri malang boleh menimpa, alignment kereta patah, lalu tercabut tayar nanti, Na'uzubillah.

Begitu juga dalam organisasi. Sepanjang memimpin organisasi, sudah pasti ada tersilap strategi, tersimpang kefahaman haraki, fokus tidak tercapai, ahli yang meningkat, pelan masa depan dan sebagainya. Membetulkan 'alignment' faham hidup kita lebih penting jika dibandingkan dengan membetulkan alignment kereta. Makanya, Retreat Exco PKPIM Pusat diadakan untuk memuhasabah perjalanan organisasi selama separuh penggal.

Alhamdulillah, berkat komitmen dan kesabaran exco, banyak perkara diselesaikan dan disusun kembali. Pokoknya, Insyallah, gerak kerja Pusat akan lebih mantap selepas ini. Saksikannya nanti! (Jika tidak boleh 'claim' dari exco2 sedia ada dan saya sendiri)



(Aktiviti riadah; bermain sepak bola)

(Kenangan bersama Pn Ainon)

(Sesi makan malam, pukul 12.00tgh malam)
(Memikir sesuatu...)
(Serius berbincang urusan gerakan)

1 comment:

Shamsiah Mahli said...

teruskan perjuangan!