Tuesday, March 25, 2008

Dialog Bersama Menteri Belia dan Sukan

Petang tadi saya bersama Dato Menteri Belia dan Sukan yang baru, YB Dato Ismail Sabri. PKPIM bersama seluruh Badan Gabungan Majlis Belia Malaysia (MBM) dijemput mengadiri dialog pertama dengan Dato Menteri, susulan dilantik baru- baru ini. Dalam pertemuan itu, saya bercakap mengenai tiga perkara;

1) Dengan pelaksanaan Akta Pertubuhan dan Pembangunan Belia yang baru dilancarkan, sasarannya harus mencakupi semua lapisan golongan belia, termasuk mahasiswa di universiti. Tujuan ditubuhkan Akta Belia ini ialah memperkasakan golongan belia dengan agenda program pembangunan yang lebih kemas dan sistematik. Namun demikian, Akta Belia harus tidak bertentangan dengan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU). Apabila mahu membangunkan generasi muda dan belia, golongan mahasiswa harus menjadi salah satu kelompok sasaran yang utama. Namun, AUKU telah menyekat. Kerana itu, saya mengesyorkan supaya ada pindaan segera berkenaan dengan AUKU

2) Dengan fenomena blog di kalangan generasi muda, kementerian dan kerajaan harus memahami aspirasi mereka yang sebenar. Blog menjadi wadah alternatif untuk meluahkan idea, mendapatkan maklumat sebenar, mengkritik dasar yang songsang dan sebagainya. Justeru Kementerian harus mengambil manfaat fenomena ini dan bertanggungjawab mengisi peranan dalam hal ini.

3) Saya menawarkan PKPIM untuk membantu program- program menangani pelajar bermasalah di sekolah- sekolah. Kita memberi komitmen untuk membantu kementerian dalam membangunkan generasi muda terutamanya pelajar Islam.

Selepas itu, Dato Menteri memberi komen yang positif dan berusaha mempertimbangkan cadangan- cadangan saya, termasuk cadangan teman- teman daripada Badan Gabungan MBM yang lain. Antara perkara yang menarik saya ialah;

1) PKPIM diminta mengatur mesyuarat untuk membincangkan fenomena bloggers dan apa tanggungjawab yang boleh dimainkan oleh Kementerian. Kita diminta menjadi key players untuk membantu Kementerian memahami fenomena ini. Kerja ini bukan untuk menjadi cyber- troopers, tetapi memasukkan sebagai agenda membangun belia melalui fenomena blog yang semakin meluas ini. Jadi, saya menjemput sdr/ sdri yang berminat dalam agenda ini memberi nama kepada Sdr Abdul Muntaqim 019- 8285019.

2) Dana pentadbiran NGO telah diterima. Jadi bagi sesiapa Badan Gabungan atau kampus yang ingin mengadakan program, sila kemukan kertas kerja cadangan. Insyallah, akan diluluskan atas budi bicara saya, tanpa birokrasi;)

No comments: