Friday, April 27, 2007

AKSI PEMAIN 'MUSLIM' DI PADANG



Beliau mengaku beliau bukan seorang Muslim yang mengamalkan Islam dengan sempurna. Apa- apa pun, setakat ini tidak ada lagi pemain Malaysia (baca: Orang Islam) yang setanding beliau...

Thursday, April 19, 2007

BICARA MUDA



Personaliti: Misi Hilmi tingkat imej remaja
Oleh Hasliza Hassan

Presiden PKPIM mahu bukti generasi muda mampu beri sumbangan


UMURNYA baru saja mencecah 25 tahun pada 15 April lalu, namun kesungguhan serta keyakinan yang ditampilkan membuktikan ukuran kematangan bukan pada usia tetapi pengalaman yang diraih sepanjang meniti kedewasaan.

Berbekalkan semangat ingin mengembangkan nilai kepemimpinan dalam diri, Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Mohd Hilmi Ramli, berusaha memenuhi tanggungjawab yang diamanahkan Majlis Syura PKPIM.

Baginya, nilai kepemimpinan pada diri yang dianugerah Ilahi jika tidak digilap akan menjadi satu pembaziran sedangkan sebagai insan, sudah dipertanggungjawab dengan tugas memimpin termasuk memimpin diri sendiri ke arah keredaan Allah.

Justeru, apabila Majlis Syura PKPIM sebulat suara memilih namanya, beliau terima dengan rasa tanggungjawab dan kesedaran untuk mengangkat status golongan muda yang kian diancam pelbagai tohmahan.

Amanah menduduki kerusi Presiden badan induk pelajar Islam Malaysia di peringkat kebangsaan itu, walaupun dasarnya nampak berat, minat dalam pengurusan diri membolehkan tugas dilaksanakan dengan sebaik-baiknya.

“Saya mempunyai minat kepemimpinan dalam pengurusan. Oleh itu, saya rasa perlu terjun dalam bidang kepemimpinan dan wadah terbaik buat saya mengasah bakat ialah menerusi PKPIM.

“Saya juga sedar mengenai masa depan generasi muda hari ini. Salah satu faktor menyebabkan mereka terjebak dalam gejala sosial kerana tidak ada contoh teladan yang boleh mereka ikut.

“Kita ramai idola tetapi kemarau teladan. Terlalu banyak idola dilahirkan melalui pelbagai program tetapi bolehkah mereka menjadi contoh kepada anak muda,” katanya pada pertemuan di pejabat PKPIM di Jalan Gombak, Kuala Lumpur.

Anak kelahiran Manjung, Perak itu berkata, matlamat PKPIM adalah jelas untuk mengembangkan bakat kepemimpinan pada diri ahlinya yang terdiri daripada pelajar sekolah, maktab, institusi pengajian tinggi melalui aktiviti berpersatuan.

PKPIM ditubuhkan pada 31 Mac 1961 bertujuan menggabungkan semua persatuan pelajar Islam di negara ini dan menjalankan aktiviti bagi kepentingan pelajar Islam seperti program dakwah, kempen prihatin, penguasaan dwi ilmu dan peningkatan mutu kepemimpinan.

Uniknya PKPIM, kepemimpinan pengurusan dan sukarelawannya diterajui pelajar yang minat mengembangkan bakat kepemimpinan serta ingin menimba pengetahuan melalui pembabitan aktiviti dalam program dianjurkan.

Mohd Hilmi berkata, peluang melanjutkan pengajian di universiti adalah masa terbaik bagi anak muda mempelajari ilmu kepemimpinan di samping mendalami bidang akademik yang dipilih.

Justeru katanya, pelajar perlu bijak menyusun jadual kerana pengurusan masa penting dan semua itu hanya dapat dipelajari apabila pelajar melalui sendiri pengalaman untuk menguruskan masa.

“Kita belajar pengurusan masa secara teori tetapi pelaksanaan hanya dapat dihayati apabila kita berada di situasi sebenar. Melalui aktiviti persatuan, pelajar akan tahu pentingnya bijak menguruskan masa.

“Ini semua tidak dapat dicapai jika pelajar tidak membabitkan diri dalam pengurusan kepemimpinan. Inilah yang saya belajar ketika melanjutkan pengajian dan sekarang apabila diamanahkan menerajui PKPIM,” katanya.

Beliau berkata, persekitaran kampus dan universiti memerlukan pelajar menonjolkan bakat kepemimpinan dan itulah yang dilakukan sejak berkenalan dengan PKPIM ketika melanjutkan pengajian di Pusat Matrikulasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Katanya, pembabitan dalam PKPIM turut membuka peluang untuknya berjumpa dengan pemimpin negara seperti bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Muhamad, ulama terkenal Dr Yusof Al-Qardawi dan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Jika tidak berpersatuan katanya, tidak ada dimensi yang boleh diteroka sedangkan banyak perkara boleh dipelajari kerana kepemimpinan berkait dengan pengurusan, kemahiran berfikir, membuat keputusan selain memastikan matlamat organisasi tercapai.

“Saya banyak belajar dalam perkara yang dilakukan secara terpaksa. Terpaksa jadi pengerusi majlis, bercakap depan khalayak dan membuat keputusan demi kepentingan semua ahli.

“Sebagai pemimpin muda, pastinya kita ada buat kesilapan dan bagi saya kesilapan adalah guru terbaik yang akan melatih kita untuk memperbaiki diri pada masa depan,” katanya.

Katanya, untuk bersaing dengan pemimpin daripada golongan dewasa, pemimpin muda perlu berani menonjol, berkeyakinan menyuarakan pandangan dan memastikan apa yang dikemukakan bukan omong kosong selain menjaga adab.

Menjawab apakah beliau yakin dapat menerajui PKPIM dengan baik, anak muda yang bercita-cita menjadi pensyarah itu berkata, pemimpin perlu optimis menerima amanah dan kepercayaan yang diberikan.

Beliau bersyukur kerana kesemua 26 exco PKPIM banyak membantu dan itulah faktor kekuatan dalam kepemimpinan beliau menerajui badan itu bermula September tahun lalu.

Mohd Hilmi berkata, selain mengembangkan nilai kepemimpinan, pembabitan anak muda dalam persatuan dapat membantu menepis tohmahan yang mengatakan anak muda sekarang lemah.

Beliau berkata, memang ada kecenderungan akhir-akhir ini untuk meletakkan remaja dalam kandang salah setiap kali berlaku gejala sosial yang mendatangkan kebimbangan serta kerisauan pemimpin dan masyarakat.

Bagaimanapun katanya, tindakan itu tidak wajar kerana perkara itu terjadi mungkin disebabkan tidak ada idola yang boleh menjadi contoh teladan untuk diikuti remaja hari ini.

Malah katanya, tiada medium untuk remaja serta golongan muda menyuarakan pandangan menyebabkan mereka terus menjadi kambing hitam yang memikul kesalahan yang ditolak kepada mereka.

Oleh itu, jika memiliki kuasa untuk mengubah keadaan, beliau ingin menyekat hiburan yang melampau hingga melalaikan generasi muda, memberi kebebasan pelajar mengembangkan nilai kepimpinan dan mengubah sistem pendidikan berorientasikan peperiksaan untuk membuka peluang pelajar menggunakan kreativiti dalam pencarian ilmu pengetahuan.

http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Thursday/Agama/20070419072808/Article/

Wednesday, April 18, 2007

SLOT KRITIK SOSIAL II

BENTUK PEMIKIRAN BUKAN HANYA MELALUI KURIKULUM



(Melahirkan pemikir sepatutnya merentas kurikulum dan silibus subjek)

Cadangan untuk mengkaji semula kurikulum pendidikan kebangsaan agar dapat melahirkan lebih ramai pemikir dalam negara ini harus disambut baik oleh semua pihak. Pengkajian dan penilaian semula tersebut dilihat sebagai penting memandangkan kurikulum yang sedia ada kurang berkesan dalam mendidik kemahiran berfikir para pelajar. Akibatnya, dalam beberapa sektor, negara kita masih terpaksa bergantung kepada kepakaran dan teknologi daripada luar untuk membantu pembangunan negara. Justeru, hasrat kepimpinan negara untuk menilai semula kurikulum pendidikan kebangsaan perlu disambut baik oleh semua pihak.

Pelajar hari ini dilabel sebagai pasif, lembab, kurang kritis, tidak kreatif, bermentaliti subsidi, sering menimbulkan gejala sosial dan pelbagai lagi tohmahan nakal yang diberikan. Seperti biasa, sudah menjadi kecenderungan masyarakat awam untuk meletakkan pelajar ke dalam ‘ kandang bersalah’, yang menyebabkan kelompok pelajar akan diadili dengan pelbagai hukuman. Walhal, pelajar yang ada pada hari ini merupakan ‘produk’ yang lahir daripada sistem yang dibuat oleh orang dewasa. Justeru, dilihatkan dalam sektor pendidikan, perlu ada usaha untuk keluar daripada kepompong status- quo demi melahirkan pelajar yang mempunyai ciri ‘pemikir’.

Walau bagaimanapun, kita perlu memahami bahawa pembentukan daya fikir seseorang pelajar itu tidak hanya bergantung kepada faktor kurikulum pendidikan semata-mata. Pemikiran seseorang pelajar itu banyak bergantung kepada suasana persekitaran dan budaya setempat yang membentuk persepsinya. Oleh sebab itu, pembentukan suasana yang kondusif demi menjana kemhiran berfikir yang baik adalah perlu. Bahkan sistem pendidikan negara yang bertujuan melahirkan manusia yang lengkap empat elemen, jasmani, emosi, rohani dan intelek sepatutnya merentasi kurikulum.

Hasrat melahirkan pelajar yang mempunyai ciri ‘pemikir’ bukan tugas yang mudah. Seorang pemikir ialah seorang yang mempunyai keupayaan intelektual, menekuni isu semasa dengan akal tajam, mampu menterjemah perkara abstrak kepada perkara yang konkrit dan menjadikan budaya ilmu sebagai ‘makanan harian’. Pelajar yang hanya disogokkan dengan prestasi peperiksaan sebagai kayu ukur kepada kejayaan ilmu seseorang bukanlah satu proses yang menggalakkan kepada kelahiran ‘pemikir’. Bahkan juga, banyak gejala anti- intelektualisme yang sedang melingkari masyarakat kita hari ini.

Gejala anti- intelektualisme ini boleh dilihat melalui tauladan pemimpin yang tidak minat dengan budaya ilmu. Budaya hiburan melampau juga menyumbang kepada gejala anti- intelektualisme berleluasa. Malah, sistem konkongan dengan undang- undang drakonian seperti AUKU dan Aku Janji juga serba sedikit menyumbang kepada gejala anti- intelektualisme ini. Susulan daripada itu, undang- undang drakonian menyebabkan budaya takut muncul dan akhirnya lahirlah budaya pasif di kalangan pelajar. Pelajar tidak mahu menanggung risiko dengan cuba an berani mengkritik atau bersuara lantang kerana amaran sudah dikeluarkan.

Orientasi pendidikan kita seharusnya menuju kepada melahirkan pelajar yang multiple- intelligence (kepelbagaian kecerdasan). Teori ini diperkenalkan oleh Prof Howard Gardner, seorang profesor dari Universiti Harvard, mengemukakan paradigma baru dalam membangunkan potensi manusia dengan penekanan kepada pelbagai kecerdasan. Multiple- Intelligence yang dimaksudkan ialah kecerdasan bahasa, interpersonal, intrapersonal, muzikal, logik- matematik, ruang (spatial), semula jadi dan kinestetik.



(Lukisan dan seni salah satu ciri kepelbagaian kecerdasan)

Teori ini mampu membongkar potensi setiap pelajar melalui keunikan dan kelebihan kecerdasan seseorang. Pelajar yang berciri ‘pemikir’ sudah tentu mempunyai salah satu daripada kecerdasan- kecerdasan ini. Dengan tumpuan dan pelaburan yang besar diberikan kepada perkara utama ini, PKPIM yakin usaha melahirkan pelajar yang mempunyai ciri ‘pemikir’ dapat dijelmakan. Orientasi yang berbentuk merentasi kurikulum inilah sepatutnya menjadi pilihan dalam sistem pendidikan kita hari ini.

Seandainya semua pihak benar-benar ikhlas dalam memainkan peranan mereka masing-masing, daya fikir para pelajar di negara ini pasti dapat diperkasa dan seterusnya melahirkan modal insan yang lebih berkualiti dan dapat menyumbang secara proaktif ke arah pembangunan negara.

MOHD HILMI RAMLI

Wednesday, April 11, 2007

SLOT KRITIK SOSIAL

TV PERLU MENJADI AGEN PEMERKASAAN BANGSA



Media massa memang memainkan peranan yang penting dalam mencorak pemikiran masyarakat, terutamanya televisyen. Walaupun revolusi media dan maklumat telah mencipta internet sebagai satu wahana penyampaian malumat, akan tetapi fungsi internet masih ada kekurangan jika dibandingkan dengan televisyen terutamanya dari sudut kecapaiannya (accessibility). Televisyen mampu dimiliki oleh segenap keluarga, bahkan boleh dikatakan setiap rumah pasti ada televisyen. Kemudahan internet hanya boleh diakses di kawasan- kawasan bandar, malah masih ada kawasan pedalaman yang sukar untuk ada kemudahan akses internet.

Kehadiran televisyen suatu ketika dahulu telah membawa perubahan dalam sistem media dan maklumat dalam masyarakat. Televisyen berjaya mengganti fungsi radio dengan berkesan sekali. Televsiyen yang menyediakan khidmat ‘suara dan gambar’ menjadikannya lebih berkesan berbanding radio dan suratkhabar. Televisyen sememangnya berfungsi untuk mendidik masyarakat dalam apa jua perkara. Itulah pun fungsi asasi setiap media massa dalam masyarakat yang bukan sekadar mengejar keuntungan. Media massa menjadi wahana rakyat yang menyuarakan isi hati rakyat, menyajikan maklumat semasa yang mendidik sifatnya. Malah media massa juga boleh menyajikan hiburan dan kesenian kepada masyarakat.


Namun demikian, fungsi sebuah televisyen yang ideal sukar dikecapi hari ini. Stesyen televisyen lebih pragmatik dalam mengurus fungsi televisyen. Yang lebih ekstrem ialah apabila syarikat televisyen menjadikan mengejar keuntungan yang maksimum tanpa berfikir untuk mendidik masyarakat telah men’daging’ dalam sistem televisyen hari ini. Ada juga yang mengambil kesempatan untuk mengeksploitasi rakyat dengan mengadakan pelbagai program yang akhirnya mengikis wang dan memberi keuntungan kepada sesebuah syarikat televisyen.



(TV menjadi 'ahli keluarga' baru yang sangat disayangi...)


Fungsi televisyen yang sangat ekstem ialah apabila televisyen telah menjadi salah seorang ‘ahli keluarga’ yang baru dalam sesebuah keluarga. Ini terbukti apabila ‘kata- kata’ sesebuah televsiyen lebih didengar daripada kata- kata ibu dan bapa. Malah televisyen juga berjaya menjadikan semua ahli keluarga supaya mendengar ‘nasihatnya’ dan melekat terus tanpa mempedulikan urusan yang lebih penting, terutamanya ketika Hari Raya atau majlis keraian. Kehadiran televisyen sebagai ‘ahli keluarga’ yang baru menjadikannya ‘ahli’ yang paling disayangi. Seorang penonton TV yang tegar akan bertanya ‘mana TV’ sekiranya TV itu rosak. Dia tidak akan bertanya bagaimana keadaan ayah atau bonda dia, atau berbual- bual mesra dengan ahli keluarga yang lain.

TV juga mampu menjadikan sesorang itu individualistik sifatnya, apabila terlampau menumpukan sangat kepada program- program televsiyen maka dia akan tidak minat untuk bersosial. Akhirnya nanti, fungsi ideal sesebuah televisyen dinodai dengan sistem yang sama sekali tidak mendidik masyarakat. Kerangka sistem televisyen hari ini memang seolah- olah tidak berminat dalam proses membangunkan sesebuah bangsa. Tidak keterlaluan dikatakan punca kepada gejala sosial, masalah akhlak dan jenayah yang berleluasa adalah kerana televisyen tidak memainkan peranannya yang sebenar.

Menurut Dr Halim Shafie, Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia dalam kertas kerjanya bertajuk “Televsiyen Antara Meningkatkan Pengetahuan, Hiburan dan Keuntungan: Mana yang Lebih Penting?’ dalam program anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) merumuskan televisyen lebih terkenal sebagai media hiburan berbanding pengetahuan. Menurut beliau, didapati kandungan hiburan di setiap stesyen televisyen melebihi 50%, sebagai contoh RTM 1 (50%), RTM 2 (70%), TV3 (61%), NTV 7 (68%), 8 TV (89%) dan TV 9 (85%). Berdasarkan kajian ini, sememangnya hiburan menjadi agenda utama setiap stesyen televisyen.

Jika diukur pada stesyen berbayar sepert ASTRO, hampir 95 % menyajikan program berbentuk hiburan. ASTRO memang tidak serius dalam proses pembinaan agenda pemerkasaan minda apabila banyak menyajikan program berbentuk hiburan yang melalaikan. Walaupn ASTRO ada menyajikan siaran talk show atau siri dokumentari, akan tetapi semuanya bersifat ringan- ringan sahaja, seolah sekadar melepaskan batuk di tangga atau tempel- tempelan sahaja. Program berbentuk hiburan, mistik dan game lebih banyak mengisi agenda ASTRO.

Fungsi televisyen yang sebenar perlu dikaji dengan kritis. Menurut Prof. Dato’ Dr Sulaiman Yassin, Naib Canselor Universiti Malaysia Terengganu, pada umumnya, media tidak banyak bertanggungjawab ke atas pendidikan penonton dari aspek apa yang harus dipilih untuk memenuhi citarasa penonton atau pembaca. Syarikat televisyen tidak memainkan peranan mendidik masyarakat dengan menyajikan program- program membina nilai yang murni. Sifat televisyen telah merampas budaya membaca dalam sesebuah keluarga kerana magnetic influence yang dimiliki oleh televisyen. Program televsiyen menjadikan keluarga lebih mementingkan pengisian hiburan dan bersuka ria daripada menghidupkan budaya membaca dalam sesebuah rumah. Menurut beliau juga, antara faktor sesebuah keluarga yang berbudaya ilmu adalah kerana tidak memiliki televsiyen di rumah.

Syarikat televsiyen juga tidak menjadi wahana untuk mendaulatkan penggunaan Bahasa Melayu dengan baik. Laporan akhbar Utusan Malaysia (11 April 2007) bahawa stesyen televsiyen gagal patuhi garis panduan siar 60 % program bahasa Melayu memerlukan perhatian segera dan tegas. Ada syarikat televsiyen yang sifar dalam menggunakan Bahasa Melayu dalam siarannya. Ini memang bertentangan dengan Dasar Kebudayaan Kebangsaaan yang dicetuskan pada tahun 1971 yang bertujuan memelihara kerangka kebudayaan kebangsaan yang berteraskan nilai murni dan bangsa negara ini

Ini berpunca daripada kepimpinan peringkat tertinggi sesebuah syarikat televisyen yang tiada idealisme membangun agenda bangsa. Menurut Dr Fuziah dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), “Memang media di negara kita ini, terutama TV, tidak langsung menunjukkan keprihatinan terhadap agenda Melayu-Muslim, justeru mereka terkapai-kapai dan tidak keruan dalam programming masing-masing. Sebenarnya kepimpinan media di Malaysia ini terbawa-bawa dengan cita-cita kapitalis dan meletakkan ratings, keuntungan daripada advertising billings, dan kini kutipan SMS sebagai bottomline mereka”.

Tidak keterlaluan dikatakan, rancangan televsiyen yang ada hari ini sudah lari daripada garis panduan yang sepatutnya. Dalam Garis Panduan Penyiaran Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Bab IV tentang Ciri- ciri Hiburan yang Digalakkan adalah 1) Lagu-lagu yang sesuai dengan citarasa majoriti masyarakat Malaysia dan mencerminkan keperibadian bangsa dan nilai-nilai murni; dan 2) Muzik, nyanyian, senilakon dan senitari yang membina watak dan peribadi manusia yang sihat, berbudi bahasa, cergas dan maju.

Banyak program yang berani keluar daripada garis panduan yang ditetapkan. Dalam siaran ASTRO misalnya, banyak klip video yang menonjolkan kelakuan yang berahi dan percampuran sosial yang keterlaluan. Malah ada juga rancangan televsiyen berbentuk telenovela yang dibawa dari luar negara yang tidak sesuai ditonjolkan di Malaysia. Apa relevannya siaran yang tidak membina minda ini? Malah sudah timbul kecenderungan siaran televsiyen memaparkan cerita tahyul dan khayal yang boleh mengikis fahaman akidah sebagai seoarng Islam. Cerita berbentuk seram dan hantu juga sudah banyak. Semua program ini langsung tidak membina citarasa masyarakat Malaysia yang tinggi. Siaran televisyen yang berselera rendah inilah yang banyak menguasai pasaran sekarang.



(TV vs Budaya Ilmu?)


Akhirnya nanti, wawasan Malaysia untuk mencapai negara yang maju tidak kecapaian, walaupun dari segi fizikal dan materialnya Malaysia berjaya. Jika diukur dalam sudut pengisian kerohanian dan ilmu, berdasarkan amalan stesyen televsiyen yang ada hari ini, sebenarnya amat mustahil Malaysia mampu menjadi negara yang berdaya saing dan maju dalam temph yang terdekat ini. Kita bukanlah pesemis untuk tidak berjaya, akan tetapi amalan yang ada ini menjadi ukuran kepada kejayaaan sesebuah negara.

Sebagai kelompok generasi muda, seharusnya mereka perlu sedar dan tidak menjadi mangsa eksploitsai ganas stesyen televsiyen yang mementingkan diri mereka sendiri. Kelompok muda mudah menjadi mangsa kerana fitrah anak muda yang gemar berhibur, berseronok, mencuba sesuatu yang baru dan masih pra- matang untuk menilai implikasi masa depan. Oleh itu, mewakili generasi muda, Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) menggesa agar perubahan secara radikal dan revolusi dibuat dalam menangani isu peranan televisyen sebagai salah satu wahana media yang berkesan.

PKPIM dengan rasa sedar dan insaf memandang penting dengan segala pengisian yang dijamu dalam program televisyen. Oleh itu, semua pihak berkepentngan perlu mendengar dan bertindak segera untuk memastikan pembinaan bangsa yang menumpukan kepada pembinaan generasi muda dapat berjalan dengan lancar dan tersusun dengan program- program media yang berkualiti dan berselera tinggi. “Takutlah kamu sekiranya kamu
meninggalkan zuriat yang lemah di belakang kamu” (al- Hasyr: 9)


MOHD HILMI RAMLI
Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)




Tuesday, April 03, 2007

BEDAH BUKU






How Jimmy Carter is Saving Israel

By Firas Ahmad

The January 13th issue of the Economist included an essay titled “Diaspora Blues” with the following byline: “Jews around the world should join the debate about Israel, not defend whatever it does.”

The significance of this statement, in what is the most respected periodical of political analysis in the English speaking world, should not go unnoticed. It represents a shift in the discourse on Israel and the future of the Middle East, and could be a harbinger for tangible and lasting peace in the region. The byline tacitly acknowledges the proposition set forth in recent months that debate on Israel does not exist in certain circles, and that this lack of discussion is as bad for the Israelis as it is for the Palestinians. The fact that similar sentiments are now discussed openly is a testament to the efforts of a few high profile individuals.

The most prominent of them is Jimmy Carter, the former US president and Nobel Peace Prize winner. His recent book, provocatively titled Palestine, Peace not Apartheid, courted enough controversy to remain on several bestseller lists since its release, recently reaching number four on Amazon.

The book is an utter catastrophe for the Israel lobby in the US. To be clear, it is not because of its content, but rather because of its author. None of the observations Carter makes in the book are revelatory. What is ground-breaking is the fact that people are actually listening. Carter has brought his full weight to bear on the issue as a former president and one of the most respected statesmen and advocates for peace in the world. There are few individuals who can match Carter’s credentials and gravitas, so his book simply cannot be ignored or casually dismissed. The Israel lobby did not ignore it, assigning its chief pit bull, Alan Dershowitz, to a full force assault on Carter’s credibility and character. Based on book sales and the appearance of public discussion, as exemplified by the recent Economist article, it seems that assassinating Carter’s character may not be the best strategy.

As Carter argues, the situation in Israel is similar to the issues that faced South Africa more than a decade ago. The occupation of Palestine is unsustainable, as was the apartheid regime that ruled until 1994. The minority of voices in Israel and the US that are perpetuating it are creating a policy distortion that supports an unsustainable reality. By attempting to remove this distortion, Carter is doing a service to Israel as much as the Palestinians.

The Blacks of South Africa, under the leadership of luminaries like Nelson Mandela, were able to tell a compelling enough story that they garnered support from virtually the entire world. While a number of factors contributed to the fall of apartheid, international pressure played a critical role in isolating South Africa politically, economically and culturally to the point where life for the whites was becoming miserable enough to force change. If Palestinians are to learn anything from the South African experience, it is that a willingness to compromise, coupled with international pressure, can make a difference. The problem that the Palestinians face is the fact that their story is written by their occupiers. The Blacks of South Africa, whose struggle was also violent and bloody, were perceived as a community fighting against injustice. Not so for the Palestinians, who are generally perceived by Americans as irrational extremists and terrorists. That is what Carter is trying to change, by filling a gaping vacuum in leadership on the issue. Palestinians always lacked charismatic leaders like Mandela or Desmond Tutu to communicate to the world on their behalf. While the plight of Blacks and Palestinians may be similar, the perception is not.

These distorted perceptions contribute to the fact that debate on the topic of Israel in the US at the policy level remains severely impaired. Elected US officials do not openly critique or seriously debate Israeli policy. Nancy Pelosi, the new Speaker of the House, said of Carter’s book: “It is wrong to suggest that the Jewish people would support a government in Israel or anywhere else that institutionalizes ethnically based oppression, and Democrats reject that allegation vigorously.”

Carter is keenly aware that until the internal politics of the US allow for this debate to take place, it will be impossible for international pressure to bring about change in the occupied territories. He is hoping to spark enough public discussion about Israeli policy to impact a critical mass of policy makers, legislators and ordinary people. Carter is attempting to reshape the Palestinian narrative for American audiences into a struggle against injustice. If he is successful, he opens the possibility for the US, and then the rest of the international community, to pressure Israel into a reasonable settlement.

In a strange sort of way, Carter could become the Mandela of the Israel-Palestine conflict. He is attempting to reframe the conflict in a manner that could lead to a peaceful resolution for both sides. If it works, Carter would have achieved more for Israeli security, Palestinian dignity and Middle East peace than anyone over the past 30 years.


Firas Ahmad is Senior Editor of Islamica Magazine

Monday, April 02, 2007

BRITISH TOWN VOTES TO CHANGE A CHURCH TO A MOSQUE



Sheraz Arshad at Mount Zion Methodist Church in Clitheroe, England. Arshad took up his deceased father's cause and fought for a mosque for the town's 300 Muslims

www.iht.com (International Herald Tribune newspaper)

"CLITHEROE, England: On a chill night this winter, this pristine town adjacent to royal estates in some of England's most untouched countryside gave permission for a former Christian church to become a mosque.

The narrow vote by the municipal authorities marked the end of a bitter struggle by the tiny Muslim population to establish a place of worship, one that will put a mosque in an imposing stone Methodist church that had been used as factory since its congregation dwindled away 40 years ago."


Di Malaysia kita lagi beruntung,terlalu banyak masjid yang dibina. Masjid- masjid ini sangat mewah, cantik, air cond dan besar lagi. Malah, sampai jadi isu pun tentang bina masjid ini, sama ada perlu atau tidak masjid yang berteraskan kaum etnik di Malaysia ini. Beruntung orang Malaysia...(baca:Reverse Psychology)