Tuesday, May 17, 2005

BEDAH BUKU 4



Sheikh 'A'id Al-Qarni gives us this advice in his famous book Don't Be Sad (La Tahzan), which everyone should to read it . Muslims and Non-Muslims.
The following are quotations from the book


Image Hosted by ImageShack.us


If you are stricken by poverty, others are chained in debt.
If you don't have shoes, others have no feet.
If you feel pain now, others have been aching for years.
If your son dies, other have lost many.
If you have sinned, then repent.
If you have committed a mistake, correct it.
The doors of repentance are ever open!
The fountain of forgiveness is every rich!
So, don't be sad!

Let all bygones be bygones!
What is predestined for you, you shall see it!
Being sad will not change anything!
So don't be sad!

Sadness spoils your life!
Destroys your happiness!
And turns it into wretchedness!
So don't be sad!

Supplication is your shield!
Prayer is your beacon!
Prostration is your means!
So don't be sad!

See how vast is the earth!
How nice are the gardens and forests!
How bright are the stars!
All are happy, but you are sad!
So, don't be sad!

You have sweet water to drink!
Fresh air to breathe!
Feet to walk with!
You sleep safely in your bed!
So, why be sad?

Every cloud has a silver lining!
After long nights, come the bright sun!
Life will soon give you a smile!
So be ready to get it!
And don't be sad!

Real life is that spent in happiness!
So cross out you sad days from your age!
Peace of mind is the real treasure!
Sorrow avails not!
So don't be sad!

(muslim_youth_club@yahoogroups.com)

Friday, May 13, 2005

ISLAM LIBERAL, ISLAM TANWIRI, ISLAM HADHARI, ISLAM PROGRESIF...

ISLAM LIBERAL, ISLAM TANWIRI, ISLAM HADHARI, ISLAM PROGRESIF...



Image Hosted by ImageShack.us


"Eh, berapa banyak Islam daa.." mungkin begitulah kata- kata Aziz Satar jika beliau masih dibenarkan berlakon lagi dalam filem Bujang Lapok Millenium. Mungkin ada di kalangan kita yang tertanya- tanya, mengapa sejak akhir- akhir ini semakin banyak trend untuk membangkitan kesedaran tentang Islam dengan membawa Islam versi masing- masing. Ada yang ingin membawa Islam yang bertamadun, ada yang ingin membawa Islam yang progresif, ada yang membawa Islam 'enlightement' dan segala macam lagi. Persoalannya mengapa ini boleh berlaku? Dan siapa aktor- aktornya? Dan apa tujuan murni mereka?

Bukankah ini satu kekeliruan yang nyata. Apakan tidak nyata, bagaimana boleh kita membenarkan Islam mempunyai bermacam- macam wajah seperti itu. Islam yang perlu kita fahami ialah Islam yang dibawa oleh Rasulullah SAW, yang disampaikan melaluinya Al-Quran dan Hadis. Islam sebagai sebuah agama dan nama sebuah agama mempunyai ciri- ciri khas yang membezakan dengan agama yang lain. Islam sahajalah yang dikitiraf sebagai agama wahyu yang akan terpelihara oleh Allah swt sehingga hari kiamat. Ini berdasarkan dalil A-Quran," Sesungguhnya kamilah yang menurunkan Zikra (AL-Quran) dan kamilah yang akan menjaganya".

Justeru, kita pada zaman ini boleh jumpa macam- macam Islam yang kita ibaratkan; sebuah pasar malam yang menjual minyak atar dengan nama- nama yang sedap dan malah menggairahkan seperti Malaikat Subuh, Bidadari, Limau, Cenkudu, Kabur Barus dan sebagainya. Kepelbagaian ini membuatkan pelanggan rambang mata dan mempunyai minat yang tersendiri. Mana yang wangi dan sedap akan dipilihnya, manakala mana yang bau tidak sedap ditinggalkannya.

Dalam konteks pelbagai jenama 'Islam' yang berlaku hari ini, ianya adalah respon daripada umat Islam yang lemah dalam menghayati agama Islam dan sekaligus membuka ruang kepada musuh untuk memburukkan dan merosakkan agama Islam itu sendiri. Musuh- musuh Islam bukanlah susah hendak kita kenali, bukankah ketika zaman Nabi SAW sendiri wujud kelompok munafik, kafir, murtad dan Yahudi. Cumanya mereka ini bergerak perlahan kerana ketika itu umat Islam mempunyai kekuatan yang menggerunkan dari segi tahap keimanan, ketenteraan, ilmu dan sebagainya.

Akan tetapi hari ini sudah terbalik. Umat Islamlah yang paling mudah dilanyak- lanyak dan dipermain- mainkan. Dalam konteks kelemahan umat Islam hari ini, muncul beberapa gerakan yang ingin mengkucar- kacirkan lagi kemelut yang melanda umat Islam, iaitu dari segi serangan pemikiran. Sebagai contoh, slogan Islam Liberal, Islam Tanwiri dan sebagainya mempunyai kesan yang menggelirukan umat Islam. Slogan yang ingin memurnikan ajaran Islam ini dengan membawa konsep- konsep sekularasasi dan liberalisasi dari luar sebenaranya terpengaruh dengan sejarah agama Kristian yang menjadi mangsa sekular dan liberal.

Sejarah Islam dengan agama- agama lain adalah tidak sama. Kristian memang telah berlaku korupsi yang paling buruk dalam sejarah agama- agama di dunia. Sikap gereja yang anti ilmu, mengongkong masyarakat daripada membuat keputusan dan menjual sijil- sijil penebusan dosa menjadikan satu respon reformasi yang dianjurkan oleh Martin Luther. Beliau mempunyai sebab yang kukuh untuk menentang gereja. Kerana gereja bukan setakat mengongkong manusia, akan tetapi juga melanggar hak asasi manusia apabila melarang individu untuk menuntut ilmu. Sejarah ini membantu lahirnya kelompok pemikir seperti Kant, Hobes, Locke dan sebagainya untuk menentang ajaran gereja dan mengangkat martabat akal setinggi- tingginya. Kemudian, berlaku perubahan drastik yang menyebabkan sains dan teknologi semakin pesat berkembang akibat memaksimumkan akal dengan sepuas- puasnya. Ketika inilah juga menandakan 'The Death of God', merujuk kepada karya Friedrick Nietzche, apabila beliau melahirkan rasa pasrah kerana Tuhan mereka (rujuk kepada agama Kristian) tidak dapat melawan kekuatan akal manusia yang dianggap 'The Most Absolute Creation' dalam kehidupan manusia.

Sehingga hari ini, idea sekular dan liberal masih mengakar kuat dalam agama Kristian. Oleh itu, jika kita telusuri gerakan Islam Liberal misalnya, mereka membawa tema dekonstruksi syariat Islam seperti mana yang pernah berlaku dalam agama Kristian. Islam Liberal, yang berpusat di Utan Kayu, Indonesia cuba untuk merungkaikan syariat Islam dalam jasad umat Islam. Malah mereka ingin membenarkan pentafsiran Al-Quran secara terbuka tanpa mengira dia ulama, pak cik kebun, pelajar, kerani atau sebagainya. Gerakan ini yang bernaung bawah Jaringan Islam Liberal mendapat tajaan penuh oleh Asia Foundation, sebuah syarikat milik Yahudi dan mempunyai kekuatan media yang cukup besar. Mereka mempunyai siaran TV sendiri yang dinamakan 'Islam Warna-Warni', buku dan artikel yang banyak di samping sokongan ahli politik dan kiyai yang berpengaruh di Indonesia.

Ulil Absar adalah ketua mereka, yang mendapat pendidikan Barat secara total, termasuk beberapa ahli mereka yang seramai 5-6 orang. Justeru apa yang kita harapkan daripada mereka ini untuk memurnikan ajaran Islam? Apakah golongan ini yang mampu membawa peubahan dalam dunia umat Islam hari ini dengan melaung slogan Islam Liberal?

Manakala dalam sudut yang lain muncul suara untuk mencerahkan Islam dengan membawa tema Islam Tanwiri atau Islam 'Enlightement'. Mereka ini terpengaruh dengan revolusi akal yang membawa perubahan drastik dalam pemikiran orang Barat. Malah mereka cuba ingin menyamakan sejarah agama Islam dengan agama Kristian.

Islam tidak pernah berlaku seperti Kristian yang memungkinkan wujud golongan Protestan yang menentang pihak gereja kerana anti ilmu. Islam tidak mempunyai ulama murni seperti Imam Al-Ghazali, Ibn Rushd, Ad-Dihlawi yang anti ilmu. Malah ulama- ulama Islam tidak pernah menyembunyikan kebenaran seperti yang berlaku di kalangan paderi Kristian. Islam juga mempunyai faham Tauhid yang kukuh yang mustahil untuk diruntuhkan. Ini berbeza dengan Kristian yang mempunyai faham Trinity yang mengundang pelbagai masalah sehingga melahirkan banyak mazhab Tauhid, seperti Katolik, Protestan, Anglican dan sebagainya. Dalam Islam wujud pelbagai mazhab, akan tetapi dalam masalah Fiqh atau ibadat bukan masalah Ketuhanan. Tuhan bagi umat Islam seluruhnya sama ada Sunni, Syiah, Muktazilah dan lain- lain ialah masih Allah swt.

Justeru klaim bahawa pencerahan akal seperti yang berlaku di Barat perlu diimport ke dalam dunia Islam adalah kekeliruan yang nyata. Akibat dari kekeliruan inilah lahirnya pelbagai usaha untuk memversikan Islam mengikut nafsu masing- masing.

Sheikh Yusof Qardawi dalam memberi respon pelbagai versi Islam ini ialah, jika wujudnya Islam versi Taliban, Islam versi Progresif, Islam versi Malaysia, Islam versi Al-Farabi sebenarnya menunjukkan akan kelemahan Allah itu sendiri. Malah pelbagai nama ini menjadikan umat semakin keliru kerana rupa- rupanya Islam ada banyak pilihan. Jika Islam versi si-pulan yang sesuai dengan selera kita, itu yang kita ikut. Manakala jika tidak sesuai, awal- awal lagi kita sudah tolak.

Islam menurut beliau ialah satu- satunya agama Tuhan dari wahyu yang masih kekal sehingga hari kiamat. Islam yang sebenar ialah Islam yang mengikut Al-Quran dan Sunnah Nabi saw tanpa ada penambahan dan pengurangan. Islam merupakan satu subjek, sudah semestinya bersifat tamadun, cerah, murni dan lengkap. Jika berlaku sebarang perubahan yang tiada dibenarkan oleh Al-Quran dan Hadis Nabi saw, maka itu adalah bid'aah yang nyata sesat.

Justeru, usaha untuk memperbaiki kondisi umat Islam amat digalakkan. Akan tetapi menggunakan pelbagai nama yang semakin menggelirukan bukanlah jalan yang terbaik. Malah Islam sebagai satu agama yang syumul dan terpelihara bukanlah yang perlu dirombak, akan tetapi pemahaman umat Islam itu tentang Islam yang perlu dirombak. Bukankah jika berlaku kemalangan, yang perlu dipersalahkan dan dibayar denda ialah pemandunya, bukan keretanya. It's not the case of Islam, but the Muslim itself

Saturday, May 07, 2005

'ISLAM HADHARI' ATAU 'MASYARAKAT MADANI'?






'ISLAM HADHARI' ATAU 'MASYARAKAT MADANI'?

Persoalan membina tamadun perlu mempunyai idea besar yang mendorong perjalanan tamadun itu berjalan. Inilah yang diperkatakan oleh pemikir Algeria, Malek Ben Nabi mengenai pentingnya 'Guiding Idea' atau 'Idea Pendorong'. Dalam konteks negara kita Malaysia, pembinaan tamadun Islam semakin rancak dibahaskan. Islam, menjadi teras tamadun yang bakal dibina menjadi topik utama di setiap penjuru, dari sidang parlimen sehingga kedai kopi. Ini juga menunjukkan Islam semakin mendapat perhatian utama di Malaysia walaupun ada unsur- unsur yang ingin mengagalkannya.

Slogan 'Islam Hadhari' muncul buat pertama kalinya pada awal tahun 2004, ketika negara yang diperintah oleh Barisan Nasional ingin menghadapi pilihanraya ke-11. Perdana Menteri yang baru, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, dengan imej bersihnya, dan warisan ulama memungkinkan lagi slogan 'Islam Hadhari' berkumandang.

Manakala slogan 'Masyarakat Madani' pula muncul lebih awal ketika itu, iaitu diucapkan oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim, selaku Timbalan Perdana Menteri Malaysia ketika itu di Syarahan Festival Istiqlal, di Jakarta pada 26 September 1995. Ketika itulah kalimah Masyarakat Madani bermula dan susulan daripada itu berlangsung satu seminar peringkat kebangsaan di UKM bagi membincangkan idea menubuhkan masyarakat madani di Malaysia.

Persoalannya, apa beza antara Masyarakat Madani dan Islam Hadhari? Tulisan di sini terlepas daripada untuk mempolemikkan kedua- dua istilah tersebut. Malah terlepas dari ingin melagakan dua tokoh yang mempopularkan idea tersebut. Kekeliruan konsep dan tujuan perlu dijernihkan bagi memudahkan kita untuk bergerak menjayakan idea- idea tersebut.

Secara ringkas, jika ditelusuri mengikut konteks makna, masyarakat Madani menurut Prof. Naquib Al-Attas, ialah masyarakat yang didirikan atas konsep din iaitu agama. Kalimah 'Madani' diambil daripada kalimah 'din'; dan di situlah agama menjadi teras dalam menjalani kehidupan. Amanah, jujur, ikhlas, taat perintah Tuhan dan sebagainya yang berdiri atas agama menjadi pekerjaan utama. Malah masyarakat Madani juga adalah jelmaan 'masyarakat Madinah' ketika zaman Nabi Muhammad saw. Walaupun tidak secara 100%, akan tetapi roh serta konsepnya hampir sama.

Manakala 'Islam Hadhari' bermaksud; Islamic Civilization, atau Islam yang bertamadun. Maka apabila dikatakan bertamadun, segala yang bersifat mundur, miskin, taklid, adalah bukan paksi menjayakan Islam Hadhari. Persoalan Islam mengenai halal dan haram perlu diperluaskan kepada persoalan sains dan teknologi. Untuk membina negara Islam yang gemilang pada zaman moden ini, konsep ketamadunan perlu di'segar'kan kembali dan kisah- kisah kejayaan tamadun Islam yang lalu menjadi inspirasi.

Justeru, di manakah kedudukan kita? Apakah kita perlu mengambil idea yang satu dan mengenepikan idea yang lagi satu? Jika ini berlaku, maka satu kerugian telah berlaku. Jika hendak ambil pun, apakah idea atau konsep yang kita mesti praktikan dalam keadaan sekarang yang serba menuntut?

Oleh itu, terlepas dari kedua- dua maksud, demi mengelakkan polemik yang tidak berkesudahan, konsep membangunkan negara dalam dunia sekarang perlu mengambil kira elemen pragmatisme. Bersikap pragmatik bukan bersikap opportunis, demi mengambil untung perut sendiri, tanpa mempedulikan asas- asas agama yang benar dan kukuh. Akan tetapi, masih bersandarkan asas agama dan bersikap akomodatif dengan suasana sekeliling. Kedua- dua idea mempunyai maksud yang murni, maka mengapa tidak sahaja kita mendamaikan sahaja dua konsep itu? Kalau begitu, bagaimana?

Membina negara Islam yang maju jaya zaman ini bukanlah tugas yang mudah.Ianya merupakan cabaran besar bagi kita generasi muda. Dalam sibuk membina negara Islam yang berjaya, eleman pembinaan individu perlu ditekankan.Bukankah satu negara yang besar bermula dari seorang individu? Jika individu itu baik maka negara yang ada pun baik. Jika tidak sebaliknya. Malah Imam Al-Ghazali juga ada menukilkan, setiap manusia mempunyai kerajaan, iaitu di dalam hatinya. Hati menjadi raja, manakala organ- organ yang lain menjadi petugas- petugas bagi raja itu. Jika hati kita dapat mengawal organ- organ yang lain, maka itu tandanya kita mampu untuk mengawal sebuah negara.

Juga, persoalan nama atau konsep tidaklah terlalu penting jika komitmen untuk menjayakan idea tersebut tidak secara serius dilakukan. Maka komitmen menjayakan idea yang baik perlu diperkasakan dan diperhebatkan. Setiap program yang baik untuk rakyat perlu diperhebatkan, manakala program yang serba maksiat dan mendatangkan mudarat kepada rakyat perlu dihentikan. Mana mungkin air bercampur dengan minyak?

Justeru, persoalan Islam Hadhari atau Masyarakat Madani perlu ditanggapi dengan kemas dan tuntas. Tulisan ini sekadar lontaran awal bagi mencerdaskan minda kita sebagai generasi muda.

Thursday, May 05, 2005

IKLAN 1

PROF NAQUIB TALK'S AT INSTITUT TADBIRAN AWAM NEGARA (INTAN), BUKIT KIARA SELANGOR



Syed Muhammad al Naquib bin Ali bin Abdullah bin Muhsin al Attas (born September 5, 1931) is a prominent contemporary Muslim philosopher and thinker from Malaysia. He is one of the few contemporary scholars who is thoroughly rooted in the traditional Islamic sciences and who is equally competent in theology, philosophy, metaphysics, history, and literature. He is considered to be the pioneer in proposing the idea of Islamization of knowledge. Al-Attas' philosophy and methodology of education have one goal: Islamization of the mind, body and soul and its effects on the personal and collective life on Muslims as well as others, including the spiritual and physical non-human environment. He is the author of twenty-seven authoritative works on various aspects of Islamic thought and civilization, particularly on Sufism, cosmology, metaphysics, philosophy and Malay language and literature.


Image Hosted by ImageShack.us


PROF. NAQIB'S TALK:

1.Islam and The West: Contemporary Problems and Historical Perspective, (Tuesday 29 March 2005)


2.The Concept of Modernity and Current Moral Ethical Crisis, (Tuesday 26 April 05)

3.The Importance of Religious Orientation of Ethics for Diagnosing and Resisting the Impact of Secularization (Tuesday 24 May 2005)

4.Some Critiques on the Essence and Spirit of Western Civilization (Tuesday 28 June 2005)

5.Key Issues in the Islamization of Contemporary Knowledge (Tuesday 26 July 2005)

6.The Concept of True Knowledge and the Man's Purpose for Knowing (Tuesday 16 August 2005)

7.Definitions and Aims of Education (Tuesday 27 September 2005)

8.Alternative Moral and Ethical Framework In the Multi Religious and Multi Racial Complexities (Tuesday 22 November 2005)

Wednesday, May 04, 2005

ISLAM IN EUROPE

By: Dr. Tariq Ramadan Al- Banna


Image Hosted by ImageShack.us


Over the past 20 years a profound change has been taking place among the younger generation of Muslims in Europe. Fifty years ago, most Muslims were immigrants who came looking for work and planned to return home as soon as they could. For the most part, this first generation came from simple backgrounds. They had made no great study of Islam and continued religious practices that remained heavily marked by their culture of origin, whether Indo-Pakistani, North African or Turkish.

Assuming that their stay was temporary, parents at first tried to protect themselves from this unfamiliar European environment rather than integrate themselves into it. But most of these original immigrants never left. Their children were born in Europe, became fluent in their national language and became better educated than their elders. The parents’ dream of going home faded. The emergence of this new generation of European Muslims has resulted in a new way of thinking and talking about the nature of Islamic communities here.

Now a silent revolution is taking place. Old concepts that divided the world into two hostile camps-Islamic vs. non-Islamic abode -are outdated and need to be reviewed. European constitutions allow Muslims to practice their religion and should therefore be respected. Religious principles should not be confused with culture of origin: European Muslims should only be Muslim instead of forever remaining North African, Pakistani or Turkish Muslims. Active citizenship has to be encouraged and a European Islamic culture needs to be created. How? By respecting Islamic principles while adopting European tastes and styles.

Mentalities are changing fast. Islamic associations are active at the local level, building bridges and encouraging Muslim citizens to vote. New artistic voices are being heard. Although this energy and vitality are particularly visible in countries with the oldest Muslim presence, the same phenomenon is underway elsewhere too. But numerous challenges remain and the day when Muslims and their fellow-citizens can live together in harmony is still far-off. A series of stumbling blocks exist within Muslim communities that need to be reformed.

Too many Muslims are getting things mixed up. Problems of discrimination in housing or the workplace should not be taken as "attacks on Islam" but as the effects of social policies that we must commit ourselves to changing, as citizens demanding equal rights. We must not fall into a "victim mentality" and the alibi that Islamophobia is preventing us from flourishing. It's up to Muslims to assume their responsibilities, construct clear arguments, engage in dialogue both within their own communities and with others fellow citizens, and reject the simplistic vision of "us vs. them."

We should promote common values of equality, justice and respect in the name of a shared "ethic of citizenship". Over time, we must do away with the temptation to shut ourselves off as an isolated minority for otherwise we offer encouragement to those extremist voices that argue 'You are more Muslim when you're against the West'. The Muslims of Europe must be more self-critical.

But their non-Muslim fellow-citizens need to make an effort too. They need to accept that Europe’s population has changed, that it no longer has a single history and that the future calls for mutual understanding and respect. They need to face up to their ignorance and reject the clich├ęs and prejudices that surround Islam. They must start discussing the principles, values and forms that will enable us to live together.

The new Muslim presence poses a series of unavoidable questions to all the citizens of Europe. Are you prepared to study the history of a civilization that is present in your lives and which forms part of your pluralistic society? Do you sincerely believe that Muslims-with their spirituality, ethics and creativity-have a positive contribution to make?

The future of Europe-with a flourishing Muslim presence and an open European identity-will be built by all those who accept this challenge. It will be based on self-criticism, lasting and demanding dialogue, respect for diversity and the expression of common values. The path leads from simple integration to mutual enrichment. It's going to take time and, above all, it means that we're going to have to start trusting each other. After Sept. 11, I think that's the biggest single challenge we face.

(excerpt from www.tariqramadan.com)



Tuesday, May 03, 2005

Lambaian Madinah





Penulis di hadapan Masjid Nabi, Madinah...penulisan di blog ini akan aktif kembali setelah penulis beruzlah di Tanah Haram selama 2 minggu...