Wednesday, March 30, 2005

Bedah Buku 2

Western Muslims and the Future of Islam
Dr. Tariq Ramadan

In a Western world suddenly acutely interested in Islam, one question has been repeatdly heard above the din : where are the Muslim reformers ? With this ambitious volume, Tariq Ramadan firmly establishes himself as one of Europe's leadind thinkers and one of Islam's most innovative and important voices.






As the number of Muslims living in the West grows, the question of what it means to be a Western Muslims becomes increasingly important to the futures of both Islam and the West. While the media are focused on radical Islam, Ramadan claims, a silent revolution is sweeping Islamic communities in the West, as Muslims actively seek ways to live in harmony with their faith within a Western context. French, English, German, and American Muslims -women as well as men- are reshaping their religion into one that is faithfuol to the principles of Islam, dressed in European and American cultures, and definitively rooted in Western societies.


Ramadan's goal is to create an independent Western Islam, anchored not in the traditions of Islamic countries but in the cultural reality of the West. He begins by offering a fresh reading of Islamic sources, interpreting them for a Western context and demonstrating how a new understanding of universal Islamic principles can open the door to integration into Western socities. He then shows how these principles can be put to pratical use. Ramadan contends that Muslims can -indeed must- br faithful to their principles while participating fully in the civic life of Western secular socities. Grounded in scholarship and bold in its aims, Western Muslims and the Future of Islamoffers a striking vision of a new Muslim identity, one that rejects once for all idea that Islam must be defined in opposition to the West.



One of the "Best Nonfiction Books of 2004" by The Christian Science Monitor
(www.tariqramadan.com)

Monday, March 28, 2005

Persoalan moral dalam seni



Seringkali apabila satu karya seni, sama ada filem, lagu, lukisan hatta bentuk badan pun dikatakan mempunyai nilai yang tinggi dan maksud yang tersendiri. Malah ada juga yang mengatakan," Setiap benda ada seninya", lagu hard rock Metallica ada seninya bagi sesiapa yang minat, filem Beautiful Mind ada seninya kerana mempunyai nilai berfikir bagi sesiapa yang hendak berfikir, badan yang tak berbaju pun ada seninya kerana menghayati keindahan dan kurniaan Tuhan kepada kita!

Maka di sini timbul persoalan, apakah ukuran kita dalam menentukan sesuatu itu mempunyai nilai seni? Jika memang benar ada nilai seninya, apakah nilai itu mempunyai nilai hak atau kebenarannya? Persoalan ini mesti dijawab dengan tuntas di kalangan kita. Persoalan melihat sesuatu perkara secara nisbi- nisbi atau relativisme merupakan aliran pemikiran yang berkembang sekarang. Kita katakan berkembang kerana apa sahaja isu- isu ataupn perkara di dunia ini ditafsirkan mengikut pandangan amsing- masing, yang tidak berpandukan satu sandaran yang kukuh dan kekal. Ini terbukti dalam media misalnya, apabila isu menangkap orang membuat maksiat dalam disko dieksplotasi dengan tuduhan bahawa tindakan itu adalah salah di sisi undang-undang. Malah kenyataan karut bahawa orang yang berada dalam disko itu mempunyai hak peribadi dan paling ekstrem ialah setiap orang mempunyai dosa peribadi.
Maka kita tidak perlu mengacau mereka untuk mereka melakukan maksiat. Faham ini sudah wujud dalam masyarakat kita, "Kubur masing- masing, sape peduli!!"

Persoalannya, apakah ukuran yang digunakan oleh mereka dengan mengatakan dosa adalah milik peribadi yang tidak perlu diganggu? Ini adalah contoh kes dalam masalah memahami perkara mengikut nisbi- nisbi.




Ada nilai seni tak?


Persoalan akhlak dan moral merupakan perkara asas yang terkandung dalam syariat Islam yang tiga iaitu, Tauhid, Ibadat dan Akhlak. Malah misi menyempurnakan akhlak adalah misi Nabi Muhammad SAW dalam satu dalil, "Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak". Maka kekeliruan yang berlaku hari ini dalam melihat sesuatu perkara secara relativisme berlaku juga dalam menilai akhlak. Inilah yang terjadi seperti mentafsir setiap manusia mempunyai dosa peribadi. Golongan yang melihat secara relativisme ini tidak mempunyai sandaran yang kukuh dan kuat, yang mereka ini memyandarkan faham mereka kepada kekuatan akal dan suasana semasa. Islam melalui Al-Quran dan Hadis Nabi merupakan sumber yang kukuh dan tiada perubahan sehingga kiamat. Maka sandaran kepada dua asas inilah yang menjadi kayu ukur dalam menilai sesuatu perbuatan.

Oleh itu, dalam melihat persoalan seni tak seni, moral tak moral, sandaran yang menjadi asas kita ialah Al-Quran dan Hadis Nabi sendiri. Sebagai contoh, ada orang mengatakan jika buat filem, takde adegan ranjang dalam filem tak lengkap jalan cerita. Atau kadang orang bagi tahu, "Kau tak faham lirik ni, dia mempunyai nilai estetik yang terlalu tinggi". Maka ukuran kita dalam menentukan ini adalah seni yang membawa kepada kebenaran atau kepada kesesatan ialah merujuk kembali kepada asas- asas agama. Syed Qutub mengatakan, "Kebenaran merupakan puncak kepada kecantikan" Sesuatu perkara dilihat cantik, seni atau bermakna jika ada nilai kebenarannya". Filem yang mempunyai seni ialah filem yang mengangkat maratbat kebenaran, yang meghalalkan yang halal dan mengaharmkan yang haram . Maka apakah adegan ranjang dalam filem mempunyai nilai seni jika bercanggah dengan nilai kebenaran? Begitu juga apakah persoalan dosa peribadi itu pendapat yang benar jika tiada dalil agama yang mengatakannya?

Akhirnya, persoalan seni tak seni, cantik tak cantik, moral tak moral bergantung kepada nilai kebenarannya yang diambil dari sumber agama iaitu Al-Quran dan Hadis yang sentiasa kukuh dan kekal, tidak berlaku perubahan hatta kiamat. Jika sandarannya dengan akal, bila- bila masa sahaja boleh berubaha kerana tidak kekal dan dibantu oleh hawa nafsu manusia yang sentiasa tak puas. Sebab itu, perkahwinan lelaki sesama lelaki haram di Amerika ketika 50-an akan tetapi halal kini, sebab, aliran relativisme yang mengakar di sana.

Sunday, March 20, 2005

Perempuan Menjadi Khatib dan Imam Jumaat


Perempuan menjadi khatib ketika solat jumaah dan seterusnya menjadi imam mencatat sejarah paling buruk dalam sejarah kewanitaan Islam. Prof. Aminah Wadud, Profesor Pengajian Islam di Universiti Viriginia Commonwealth, USA pernah mencetuskan banyak kontroversi sekali lagi mencipta nama dalam sejarah, bukan untuk diagungkan tetapi dikritik.

Beliau sememangnya tergolong dalam kelompok yang keliru walaupun memiliki gelaran Profesor dan barangkali mempunyai otak yang briliant. Menuntut persamaan hak antara lelaki dan perempuan bukanlah perjuangan yang dituntut oleh para Nabi mahupun pejuang-pejuang wanita Islam yang lalu. Ini sebenarnya produk feminisme barat yang kecewa akibat perempuan tidak diberi layanan yang sempurna. Slogan perempuan ibarat Iblis, makhluk asing yang dihantar dan sebagainya bukanlah slogan yang lahir dari dunia Islam, akan tetapi dari pihak Barat.

Islam mengangkat tinggi martabat wanita hatta dalam hadis Nabi Muhammad saw apabila ditanya siapakah yang patut dihormati dahulu, antara bapa atau ibu? Nabi mengulang sebanyak 3 kali mengatakan ibulah yang menjadi keutamaan kemudian disusuli oleh bapa.

Justeru, gerakan menuntut persamaan hak dalam setiap konteks ibadat dan kehidupan merupakan tuntutan yang sia-sia. Percayalah, usaha Aminah Wadud itu sebenranya membuka pekung di dada bahawa beliau adalah golongan yang keliru dalam memahami hikmah syariat Islam. Inilah yang dikatakan loss of adab; apabila benda yang hak tidak diletakkan ditempat yang sebenarnya.

Satu kisah yang menarik untuk diperhatikan, apabila satu masa Prof. Naqib AL-Attas ketika belajar di UK. Dalam satu bas menuju ke universiti, beliau duduk dan di sebelahnya ada seorang perempuan tua. Kebetulan ramai orang ketika itu menyebabkan tiada tempat yang kosong. Lalu, punyalah lama perjalanan itu menyebabkan perempuan tua itu merungut dan marahkan Prof. Naqib kerana dia terlalu penat. Kemudian dengan tiada segan silu, Prof Naqib menjawab,"Apakah ini yang kamu mahukan? Jika orang lelaki boleh berdiri, sepatutnya perempuan juga patut berdiri"(Maksudnya: Itulah namanya adil atau saksama yang Barat mahukan)

Kesimpulan daripada cerita benar ini ialah persamaan yang bagaimana yang kita mahukan? Sepatutnya kita mesti jelas bahawa ada perkara yang boleh diberi hak yang sama dan ada yang ditetapkan oleh syariat tiada persamaan dalamnya antara lelaki dan perempuan.






Gambar Aminah Wadud selesai menjadi imam solat Jumaat
(www.maktoob.com)





Berikut adalah komen daripada Pak Adian, mahasiswa ISTAC:
(insistnet@yahoogroups.com)


Disebabkan tindakan Wadud sebagai imam dan khatib, dan ibu Musdah
Mulia yang mempelopori KHI, maka gerakan feminis Internasional
menganugerahkan keduanya sebagai tokoh wanita internasional pada
tahun ini. Dari sini, kita melihat tindakan dan pemikiran para feminis
Muslim tidak terlepas dari "mafia internasional." Sebagaimana Uskup
Belo dan Ramos Horta dulu telah mendapatkan "noble price".

Mari kita fokuskan diskusi mengenai perbuatan Wadud yang jadi imam
sekaligus khatib shalat Jum'at.

Sebelumnya, terima kasih atas studi awal antum mengenai masalah ini.
Bagaimanapun, beberapa persoalan masih perlu diselesaikan.

Pertama, kita masih belum tahu alasan Wadud menjadi imam sekaligus
khatib shalat Jum'at. Kemungkinan, argumentasi Wadud akan
berkembang biak, membengkak, justru setelah Ia jadi imam dan khatib
shalat Jum'at. Ia memerlukan bukti2 untuk menjustifikasi tindakannya.
Komentar Prof. Taha Jabir dan alasan2 yang antum kemukakan akan
menambah bukti kepadanya.

Bagaimanapun, Wadud belum tentu akan menggunakan pendapat al-
Tabari, Abu Tsaur dan al-Muzani. Sebabnya dia sendiri mengkritik
bukan hanya al-Tabari, namun mayoritas mufassir dan fuqaha karena
mendiskrimaniskan wanita. Oleh sebab itu, berdasarkan karya tafsir al-
Tabari, saya menyimpulkan justru al-Tabari akan menolak pendapat
Wadud berkaitan dengan hal2 kewanitaan. Al-Tabari yang dikritik
Wadud digunakan untuk membela Wadud. Terasa janggal.

Kedua, Jangankan hadits, seandainyapun ada ayat di dalam al-Qur'an
berkaitan dengan isu tersebut, maka Wadud akan
menggunakan "pandangan hidup feminis" untuk menafsirkannya.
Menggunakan "pendekatan feministik" sudah dilakukan Wadud dengan
baik, dalam karyanya Wanita di dalam al-Qur'an (Woman in the
Qur'an). Di dalam karya tersebut, Wadud mengolah ayat-ayat al-Qur'an
untuk menjustifikasi pendapatnya. Masalah yang dihadapi bukan
saja "bahan baku." Namun pengolahan "bahan baku" ayat al-Qur'an
atau hadith. Bagi saya, alat untuk mengolah, bukan di dapat dari tradisi
kaum Muslimin. Alat pengolahan itu dimport dari feminis Barat.
Buktinya, selama 1400 tahun dari seluruh wanita Muslimah yang ada di
seluruh Negara di Dunia, dari zaman ke zaman, tidak pandang bulu
mazhab fikh, teologi, bahkan akidah, untuk pertama kalinya baru
Wadud, seorang wanita, yang menjadi Imam dan khatib shalat Jum'at.
Oleh sebab itu, bagi saya, Wadud telah menjadi wanita yang sangat
langka. Apakah "spesis yang sangat langka" akan membiakkan
keturunannya? Apa yang terjadi selama 1400 tahun kepada wanita
Muslimah di seluruh dunia? Apa yang dilakukan oleh para fuqaha lintas
mazhab dari seluruh dunia, dari zaman ke zaman selama 1400 tahun
mengenai masalah ini? Mengapa sebelum ini selama 1400 tahun tidak
pernah terjadi? Mengapa Wadud yang melakukannya, bukan orang lain?
Apa yang melatar belakangi Wadud melakukan itu? Apa alasannya?
Mengapa dia ingin jadi imam sekaligus khatib? Ringkasnya, tindakannya
itu terkait dengan cara berfikirnya. Kita tidak bisa menilai hanya shalat
dan khutbah Jum'atnya saja, tanpa melihat gagasannya yang lain
(sebagaimana tambahan masalah yang diajukan mas Fahmi). Masalah
ini sangat perlu dilihat secara utuh. Dan kita sama sekali idak dan belum
tahu, apalagi membahas apa alasan Wadud berbuat demikian.
Disebabkan tindakan Wadud termasuk betul-betul baru sama sekali,
maka mengkiaskan dengan kadal, shalat tarawih dsb, tidak tepat.

Ketiga, kita tidak punya sumber primer, hanya sekunder.
Bagaimanapun, sumber sekunder tetap bisa digunakan. Masalahnya,
siapa yang pertama kali membolehkan wanita jadi imam sekaligus
khatib dalam shalat Jum'at? Apakah betul al-Tabari, abu Tsaur dan al-
Muzani membolehkan wanita jadi imam sekaligus khatib dalam shalat
Jum'at? Dari tulisan antum, pernyataan eksplisit al-Tabari, Abu Tsaur
dan al-Muzani tidak ada. Selain itu, apakah al-Tabari, abu Tsaur dan al-
Muzani memiliki sumber yang sama dalam menyimpulkan wanita jadi
imam shalat Jum'at? Ataukah al-Muzani menggunakan sumber para
pendahulunya? Apakah betul al-Tabari, abu Tsaur dan al-Muzani
membolehkan wanita jadi iman sekaligus khatib shalat Jum'at? Apa alas
an mereka?

Dari mana Ibn Rushd, ibn Quddamah mendapatkan informasi mengenai
bolehnya wanita jadi imam (khatib shalat jum'at?) Siapa pendahulu
mereka? Apakah Ibn Rushd dan ibn Quddamah mendapatkan informasi
yang sama? Apakah Wadud sudah membahas secara menyeluruh
mengenai masalah2 diskusi yang seperti kita lakukan?
Berbagai pertanyaan2 tersebut memerlukan penelitian yang mendalam.

Keempat, disebabkan tidak ada wanita yang jadi imam sekaligus khatib
dalam shalat Jum'at ketika zaman al-Tabari, abu Tsaur dan al-Muzani,
maka tindakan Wadud tidak berdasarkan fakta sejarah. Sejarawan
Muslim baik yang sezaman atau setelah mereka akan merekam jika ada
peristiwa-peristiwa seperti itu karena penting untuk pengetahuan kaum
Muslimin. Namun, tidak ada sejarawan Muslim yang mencatat itu.

Kelima, alasan "timing" bagi saya sangat lemah. Sebabnya, pada zaman
Islam, zaman Rasulullah saw, zaman dimana kondisi umat Islam kuat,
zaman kegemilangan Islam dll, tidak pernah terjadi perbuatan yang
sangat langka itu. Mengapa? Salah satu jawabannya, pendekatan
feministik tidak digunakan oleh para mufassir dan fuqaha..

Keenam, sekalipun tidak bisa menguraikannya sekarang, saya
berpendapat, alasan para jumhur tidak diredusir hanya kepada dalil
yang antum telah sebutkan.

Terakhir, namun bukan paling akhir, saya mengikuti pendapat para
jumhur. Dan saya yakin, para fuqaha lintas mazhab dari berbagai
Negara akan segera mengkritik tindakan Wadud yang untuk pertama
kalinya dalam sejarah Islam menjadi imam dan khatib dalam shalat
Jum'at. Dan Wadud akan dicatat dalam sejarah sebagai tokoh
kontroversi. Bukan untuk dihormati, tapi untuk dikritisi. Bagi saya, terlalu
banyak agenda yang perlu dilakukan Wadud untuk memberdayakan
wanita, bukan dengan cara mencetuskan kontroversi.

Friday, March 18, 2005

121
11

Puisi: Engkau Puja Bunga Di Taman






Engkau puja bunga di taman
Engkau terpesona dengan keindahan
Engkau tulis di dalam sajak-sajakmu
Hingga lupa engkau dengan Tuhan
Bukankah ia akan layu kemudia jatuh ke bumi
Ia tidak berguna lagi

Engkau puja perempuan, engkau lukis dengan kata-kata
Hingga lalai dengan Tuhan
Bukankah ia akan tua bangka
Atau adakalanya dia tidak setia
yang akan mengecewakan engkau

Engkau kagum dan puja awan yang berarak dan beralih
Engkau gambarkan dengan bahasa yang indah
Hingga lupa kewajipan kepada Tuhan
Padahal awan boleh hilang

Engkau berjenaka dengan gunung ganang
Kemudian engkau ungkap di dalam syair-syairmu
Padahal kalau engkau dekat
Ia adakalanya menakutkan, membencikan, menjemukan dan
memayahkan

Entah apa-apa lagi yang engkau berkhayal dengan hal
yang ada di dunia ini
Hingga engkau berfoya-foya dan menghabiskan masa
Lupa Tuhan, lupa agama, lupa Hari Pembalasan
Sedangkan semua itu akan binasa
Padahal kalau mata hatimu hidup jiwamu celik

Engkau puja Tuhan, engkau besarkan Dia
Seterusnya engkau cintakan Dia
Engkau jadikan dia idolamu
Tuhan adalah kekal, Ia adalah pembela
Dia adalah sumber segala-galanya
Inikan lebih menguntungkan engkau
Kerja engkau tidak sia-sia
Untungnya hingga ke syurga

Terjemahan Karya Besar dan Peranan Kita

TERJEMAHAN KARYA BESAR DAN PERANAN KITA
Mohd Hilmi Bin Ramli
(MINDA keluaran September 2004)







Sememangnya kita selaku rakyat Malaysia patut merasa insaf dan takut, kerana jika dibandingkan dengan negara jiran Indonesia, jika diukur dari sudut terjemahan karya-karya agung dalam bahasa ibunda mereka, kita terbelakang ketinggalan. Kita boleh melihat betapa suburnya industri penterjemahan buku di Indonesia, lihatlah di Pustaka Indonesia duta buku-buku dari Indonesia misalnya, sungguh asyik dan mengkagumkan karya-karya yang berjaya diterjemahkan dalam bahasa Indonesia yang bukan sekadar memberi rahmat membaca kepada rakyatnya, tetapi kita juga penduduk Malaysia.


Sebenarnya isu penterjemahan karya ke dalam bahasa ibunda ini berkait rapat dengan sikap kecintaan kita terhadap bahasa ibunda itu. Jika hari ini, kita boleh mempersoalkan, apakah benar-benar rakyat Malaysia sememangnya cintakan Bahasa Melayu? Berdasarkan pandangan mata kasar kita, amat susah untuk mengiakannya. Ini berdasarkan beberapa situasi dan sikap kita sendiri yang tidak patrioritk dan cinta kepada bahasa. Kita boleh jenguk dalam sektor pendidikan apabila Bahasa Inggeris mula di ‘dewa’kan dalam mendidik anak bangsa, dalam indistri pengiklanan, apabila Bahasa Melayu tidak digunakan secara meluas kononnya tidak membawa nilai komersial seperti Bahasa Inggeris, malah dalam mahkamah sendiri masih liat untuk menggunakan Bahasa Melayu dalam setiap perbicaraannya. Ini bukan soal mencabar suatu badan atau mempertikaikan kewibawaannya, tetapi ini soal sama ada kita menjadi seorang rakyat yang patuh kepada perlembagaan atau tidak. Bukankan dalam salah satu perlembagaan Malaysia berbunyi, Keluhuran Perlembagaan. Justeru, selaku rakyat Malaysia, dengan menggunakan Bahasa Melayu selaku bahasa rasmi merupakan satu ekperasi menunjukkan ketaatan kepada negara disamping menghormati undang-undang itu sendiri.

Maka dalam kemelutan penggunaan Bahasa Melayu yang masih menjadi masalah hari ini di kalangan sebilangan orang yang masih degil dan chauvinistik dengan Bahasa Inggeris, di kala itulah juga mempamerkan kelesuan dan kelembapan industri penterjemahan buku dalam Bahasa Melayu.


Pada bulan Jun yang lalu satu diskusi buku yang bertajuk Pengembaraan Ibn Batuta yang dianjurkan oleh Kelab Intelektual Muda, Universiti Islam Antarabangsa telah membuka satu lembaran baru dalam dunia intelektual di kalangan mahasiswa umumnya. Tetapi yang paling penting sekali ialah, betapa hendak menunjukkan bahawa sebuah karya agung pengembara Islam yang diakui oleh dunia Barat dan Islam iaitu Rehlah Ibn Batuta yang telah diterjemahkan dalam pelbagai bahasa misalnya Jerman, Perancis dan Inggeris, telah berjaya diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu. Sebuah karya yang asalnya dalam Bahasa Arab berjaya diterjemah dalam bahasa tempatan oleh seorang graduan universiti tempatan!


Lihatlah betapa satu kejayaan besar dan kebanggaan yang patut dirasai oleh seluruh umat Melayu Islam apabila Sdr. Syed Nurul Akla bin Syed Abdullah, dahulunya mahasiswa Universiti Islam Antarabangsa yang mengambil jurusan Bahasa dan Kesusasteraan Arab berjaya menghabiskan selama 10 tahun untuk menyiapkan projek penterjemahan karya Ibn Batuta ini. Malah ketika dalam program diskusi buku itu, beliau bersama sdri Wan Roslili, selaku penyunting yang turut bertungkus lumus menjayakan penterjemahan karya itu mengatakan, Kelab Intelektual Muda sebenarnya telah memulakan satu langkah baru yang tidak pernah dilakukan oleh mana-mana orgasnisai mahasiswa atau mana-mana persatuan dalam universiti di Malaysia. Jemputan ini merupakan satu penghargaan bukan kepada beliau semata-mata, tetapi satu penghargaan kepada satu kejayaan dunia umat Islam Melayu apabila sebuah karya agung berjaya diberi wajah yang boleh difahami oleh umat Melayu khususnya dan seluruh rakyat Malaysia yang menggunakan Bahasa Melayu.


Karya Pengembaraan Ibn Batuta terbitan IKIM ini menurut Syed Nurul Akla, telah dimulai sejak beliau berada di tahun 3 ketika belajar di UIAM, apabila IKIM memberi tugas penterjemahan ini kepada beliau setelah melihatkan keputusan akademik beliau yang cemerlang. Nah, ini adalah satu titik permulaan kebangkitan industri terjemahan buku ke dalam Bahasa Melayu yang dimulakan oleh seorang anak muda lulusan tempatan! Malah ini juga cabaran dan tamparan hebat kepada seluruh mahasiswa negara ini sama ada luar negara, atau dalam, yang Muslim atau bukan Muslim, Melayu atau Cina atau India atau seluruh penduduk Malaysia umumnya.


Kisah kejayaan ini perlu diketahui oleh golongan anak muda supaya mampu menjadi inspirasi kepada mereka untuk bekerja lebih kuat dan keras. Dalam satu perkara yang lain, menurut Profesor Abdullah Hassan dalam satu makalah kecilnya terbitan Dewan Bahasa dam Pustaka, ‘Membina Industri Buku Terjemahan’ mengatakan bahawa tiga contoh negara yang menjadikan industri buku sebagai sumber utama negara iaitu Taiwan, Jepun dan Korea. Sebagai contoh, Taiwan pada masa ini pasaran buku Taiwan bernilai RM 3.8 billion setahun, dan menerbitkan 38,000 tajuk buku baharu pada tahun 2000. Yang paling memeranjatkan ialah 8000 daripada tajuk itu datangnya daripada buku asing yang berjaya diterjemahkan dalam bahasa Cina. Ini sekaligus menunjukkan budaya membaca dan ilmu yang kuat di kalangan orang Cina Taiwan.

Usaha menterjemahkan buku asing ke dalam bahasa Cina tidak menjadi masalah bagi penerbit-penerbit buku, ini kerana ‘syahwat’ penduduk Taiwan terhadap ilmu membuatkan pelbagai idea-idea progresif dari Barat dengan unsur-unsur falsafah dan pemikiran senang dibawa masuk. Keduanya, sikap terbuka masyarakat Cina sana terhadap buku membantu menggalakkan perkembangan industri buku. Berbeza dengan masyarakat Malaysia yang hanya terbuka terhadap buku-buku atau bahan bacaan picisan yang bersifat sensasi atau tahyul, tidak kepada bahan bacaan ilmiah yang merangsang pemikiran. Ketiganya, sikap persaingan yang wujud di kalangan penerbit buku yang didorongi oleh perasaan ingin maju dan berjaya yang membuak-membuak menjadikan mereka terpaksa bersaing antara satu sama lain dalam memberi perkhidmatan bahan bacaan yang terbaik kepada masyarakat.

Justeru, roh cintakan ilmu, suka bersaing untuk menjadi yang terbaik di kalangan yang baik disamping menjadikan industri terjemahan sebagai sumber ekonomi untuk negara demi menjadikan rakyat pandai sebenarnya mencabar kita yang beragama Islam terutamanya yang saban kali menjerit umat yang berilmu, umat terbaik, umat pilihan, syurga dalam tangan dan sebagainya kelebihan dan kekuatan yang ditonjolkan. Semuanya hanya retorik semata-semata, kerana banyak yang bercakap daripada bertindak.


Maka dalam konteks terjemahan buku dan peranan mahasiswa hari ini, titik permulaan telah dimulakan oleh Syed Nurul Akla. Maka mahasiswa yang lain yang cintakan ilmu dan negara mestilah menyambung perjuangan menterjemahkan mana-mana karya besar, karya agung tokoh-tokoh terkenal supaya dapat dihidangkan kepada generasi-generasi masa depan. Lihatlah karya pemikiran Barat dan tamadun lain dari China dan India seperti, Das Capital oleh Karl Marx, Leviathan oleh Thomas Hobbes, Art of War oleh Tsun Zu, malah karya sastera oleh Shakspeare, dan sebagainya yang perlu diterjemahkan untuk mendalami idea-idea mereka disamping mengkayakan ufuk pemikiran kita. Malah jangan lupa juga karya-karya ulama-ulama besar yang amat kurang terjemahannya. Memang kita ada, tetapi kebanyakkannya secara umum hanya tulisan Sheikh Yusof Qardawi yang ada, dan sedikit tokoh-tokoh Islam lain seperti Hassan Al-Bana, Syed Qutb dan sebagainya. Yang kita mahukan ialah mungkin karya Al-Muwafaqat oleh Imam As-Syatibi, ulama Fiqh zaman Andalusia, karya Qanun fi Tib, oleh Ibn Sina, Tahafut Al-Falasifah oleh Imam Al-Ghazali, juga tokoh Islam moden seperti Muhammad Iqbal dengan karyanya Reconstruction of Islamic Thought, Jamaluddin Al-Afghani dengan Refutation on Materialism dan banyak lagi.

Kendatipun demikian, usaha terjemahan ini akan lembap dan lesu jika budaya cintakan ilmu itu sendiri dalam masyarakat yang lembap. Budaya membaca yang baik cerminan masyarakat yang cintakan ilmu, jika tidak sebaliknya. Sebelum ini memang sudah ada beberapa karya besar yang telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu, tetapi tidak tahulah apa puncanya, sama ada kaedah pemasaran yang tidak bagus, ditambah dengan lemahnya budaya ilmu atau bermacam-macam masalah lagi. Sebagai contoh karya Jose Rizal, anak muda Filipina yang memperjuangkan demokrasi yang dihukum bunuh, dengan karyanya Noli Me Tanggere (Jangan Sentuh Aku) terbitan Institut Kajian Dasar yang tidak mendapat tempat di kalangan masyarakat. Ini terbukti apabila tidak kedengaran diskusi buku mengenainya sejak diterbitkan pada tahun 1996. Jika adapun hanya seminar mengenainya yang dihadiri oleh sebilangan kelompok elit sahaja. Malah banyak karya besar lagi yang sudah diterjemahkan dalam bahasa ibunda seperti Penguasa (Prince) oleh Machivelli terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka dan Al- Muqadimah oleh Ibn Khaldun juga oleh DBP.


Maka, mahasiswa tempatan, khususnya yang mengambil jurusan dalam bahasa asing seperti di Jabatan Bahasa Universiti Putra Malaysia, mahasiswa Universiti Islam Antarabangsa juga, dan mahasiswa luar negara di Jepun, Perancis, Mesir, Jordan, China, Jerman, UK dan Amerika dan sebagainya hendaklah mengambil inisiatif awal untuk menterjemahkan karya-karya yang mereka ketahui untuk diterjemahkan dalam bahasa ibunda. Tolak ke tepi warna kulit, agama dan bangsa, yang menjadi matlamat perkongsian kita ialah menjadikan karya-karya tersebut dalam Bahasa Melayu, tidak kiralah ianya bersifat pemikiran, ekonomi, sains politik, agama, sastera, sains dan sebagainya.


Mungkin akan ada masalah-masalah sampingan yang timbul dalam merealisasikan niat murni ini seperti kelemahan penguasaan bahasa asing atau kebangsaan, kekurangan dana, sistem percukaian terjemahan buku yang masih tinggi dan ganjaran yang tidak setimpal dengan usaha yang dilakukan. Akan tetapi ingatlah, sekali kita berjiwa besar, semua masalah yang melintang di depan mata akan dianggap nyamuk-nyamuk nakal yang suka mengganggu kita. Maka bukanlah sangat kita ingin membanyakkan karya terjemahan dalam Bahasa Melayu jika masyarakat sendiri tidak suka membacanya atau ambil peduli tentangnya, tetapi kita mahukan anak muda yang berjiwa besar yang sangup merentangi segala permasalahan yang didorongi oleh roh cintakan ilmu, yang bangga dengan Bahasa Melayu demi melihat masa depan tamadun yang berjaya dan gemilang.


Alangkah indahnya apabila melihatkan Ahmad, Muthu dan Ah Seng membaca karya The Clash of Civilization and The Remaking of World Order atau dalam Bahasa Melayunya ‘Perbenturan Tamadun dan Penciptaan Dunia Baru’!

Poet to Iqbal




COMPLAINING TO IQBAL: DIALOGUE WITH THE DEAD






O Iqbal!
Your dreams of Islamic renaissance are in tatters,
In your time the tyrant was Frankish colonization,
Today the Slave Master dons the cloak of globalization,
Piercing through the iron curtain, the bamboo
curtain, the sahara and the
tropical jungles carrying a civilization of
McDonalds, KFC's and Coca Colas,
While eight hundred million people languish in famine and squalor.

You predicted the collapse of godless and materialistic Europe,
But today she is more united and mightier than the Muslim world.
Today, O Iqbal, the West is supreme and capitalism triumphantly arrogant.
Islam is the new enemy; in your time it was Bolshevism,
and today every Muslim is a potential terrorist.
You are either with the West or you are against it.
If you conform, the Slave Master’s mercy
will descend upon you, offering
bread and dust and blankets
(lest you shiver in the thunderstorm
of the New Alliance rage).
Today the Musulman is languishing
in the trap of the New World Disorder,
a New Slavery in a Borderless Prison.

O Iqbal!
I wish you have heard the guns
of Israel,
the cries from Deir Yassin, Shabra, Shatilla
and the West Bank,
the savage rumblings of Israeli tanks,
the merciless bull-dozers tearing
into Palestinian homes,
the explosions of teenage suicide bombers,
the ruthless retaliations of Zionist terrorism
(no, no, no, you cannot call it a terrorist state!)

O Iqbal!
You would weep if you know that Pakistan is now
bleeding, Kashmir is bleeding,
Chechnya is bleeding, Moroland is bleeding
and Acheh is bleeding!
And Indian Muslims are burned alive!
A Muslim holocaust is in the making.
Do you know that you cannot call the Slave Master
and his friends terrorists?
Only the victims who fight back
are terrorists,
Never mind if the Zionist media
terrorizes truth or Palestinians or Muslims.
Do you know that those who preach pluralism cannot give space to the din of Islam?
Those who preach democracy in Europe cannot accommodate it
in Indonesia, Algeria and Turkey,
lest Islam would be liberated.



O Iqbal!
Do you know that Islam is to be tolerated by the New Slave Master only if it is Christianized, Liberalized,
Secularized or Westernized?
Only if it is confined to the mosque, to mysticism,
Only if it preaches that all religions are the same.

O Iqbal!
Have you heard what George Tenet said the other day:
"The United States is mightier than
the Roman Empire and Israel
is our friend"
If you want "peace" you have to lick our shoes,
or else you will be terrorized
in the name of "peace"
Or else, we will send the thugs and robbers
to loot your banks
And then blame you for "lack of transparency"
and "poor corporate governance"


Yes, O Iqbal, the sun will rise in the West
As Musa (a.s) rose in the palace of Firaun.



(c) Muhammad Kamal Hassan
I.I.U.M. Gombak
3rd July 2002



Thursday, March 17, 2005

Pengganas Di 'Taman Ilmu dan Budi'? [Bahagian 2]

Pengganas Di 'Taman Ilmu dan Budi'? [Bahagian 2]
Mohd Hilmi Ramli
www.suaraanum.com (Suara Anak Muda)
Edisi Mei 2001


Berbalik kepada kes Ahmad, sejak daripada itu UIA menjadi tajuk perbualan masyarakat. Sesiapa yang belajar di UIA apabila pulang ke kampung pasti ada cerita menarik yang hendak diceritakan. Perbualan masyarakat tidak lagi berkisar tentang pilihanraya kecil di Gaya, Sabah, ataupun Sukan Asia yang kini berlansung di Busan, Korea. Masyarakat lebih perihatin dengan isu-isu keganasan yang bersifat global seperti kes Ahmad Bilal.

Kepekaan masyarakat UIA terhadap isu ini lebih menggamit suasana yang berlaku. Sikap berhati-hati dengan tindakan ekstrimis dalam agama ataupun bantahan demi bantahan dilaporkan tidak berlaku. Suasana lebih bersifat terancang tanpa ada demonstrasi daripada pelajar ataupun gerakan membenci Amerika dianjurkan setakat ini. Niat jahat Amerika itu membuatkan ketidakpastian siapa yang akan ditangkap selepas ini. Mungkin sesiapa yang ada kaitan dengan gerakan agama,atau menyimpan janggut panjang....






Dalam masa yang sama,tersiar di dada-dada akhbar mengenai Wan Aishah Wan Nawawi, waris Mahsuri yang ingin melanjutkan pelajaran di UIA pada masa mendatang. Beliau berminat dalam bidang perakaunan dan bercita-cita tinggi untuk mendalami ilmu agama di UIA. Minat beliau itu dialu-alukan dengan seikhlasnya oleh warga UIA bagi meramaikan lagi Muslim professional yang beriman dan beretika mulia. Bagaimanapun, beliau tidak terlepas dari beberapa syarat yang telah ditetapkan bagi memastikan kualiti pelajar dapat disaring dan dikenal pasti.

Ketiga-tiga individu ini, Nik Nor Ermiza, Ahmad Ibrahim Bilal dan Wan Aishah telah mewarnai nama UIA di bibir masyarakat dan menaikkan nama UIA di persada dunia dan tempatan akhir-akhir ini. Bukan popular menjadi matlamat, tetapi gagasan yang dibawa oleh UIA sebagai institut pengajian tinggi iaitu The Garden Of Knowledge and Virtue atau Taman Ilmu dan Budi akan diterima dan difahami oleh masyarakat seluruhnya nanti.

Sebelum ini mungkin orang lebih mengenali UIA sebagai tempat yang menyediakan jurusan agama sahaja, tidak ada jurusan kejuruteraan misalnya, ataupun yng lebih sempit ada mengatakan pelajar-pelajar lelaki UIA semuanya pakai kopiah dan serban belaka, manakala pelajar-pelajar perempuan semuanya memakai jubah dan tudung labuh. Gambaran yang dilemparkan oleh masyarakat terhadap institusi Islam seperti ini menampakkan pemikiran sesetengah masyarakat masih di takuk lama. Bagi mereka,Islam hanya terpampang pada pakaian sahaja dan Islam tidak boleh menyediakan subjek seperti perubatan, farmasi, matematik, teknologi maklumat ataupun pengurusan. Tanggapan mereka, belajar ilmu Fiqh, Tafsir, Hadis atau Tajwid sahaja yang Islam sifatnya.


Gagasan The Garden Of Knowledge and Virtue yang dicetuskan menyemarakkan lagi universiti sebagai sebuah institusi ilmu dan pusat ketamadunan intelektual. Universiti bukan sekadar tempat menadah ilmu dalam erti kata belajar sahaja dengan matlamat dapat ijazah pada akhirnya, tetapi lebih luas dari itu. UIA mempunyai visi murni yang bersifat jangka masa panjang iaitu “menjadi pusat kecemerlangan pendidikan ulung antarabangsa yang berhasrat memulihkan fungsi progresif dan dinamik Umat Islam di dalam semua cabang ilmu pengetahuan."


Misi suci UIA pula dikumpulkan dalam bentuk akronim iaitu ‘ IIICE‘ atau dikenali dengan. Tiga huruf ‘I’ membawa maksud Integration, Islamization dan Internationalization, manakala ‘ CE ‘ bermaksud comprehensive excellence. Misi ini sedang giat dijalankan oleh warga UIA seluruhnya dalam segala aspek kehidupan.


Menoleh sejarah sebelum ditubuhkan,idea dan konsep universiti Islam telah dibincangkan oleh sarjana-sarjana Islam pada tahun 1977 di Konferens Pendidikan Muslim Sedunia, di Mekah. Antara ilmuan Malaysia yang terlibat sama dalam perbincangan itu ialah Prof Syed Naquib Al Attas, Prof Kamal Hassan (kini Rektor UIA) dan Abdul Jalil Hassan (Allahyarham Tan Sri Prof).






Akhirnya,pada 1983 lahirlah sebuah universiti Islam yang diberi nama Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. UIA telah banyak kali bertukar-tukar tempat di kala meniti kematangan. Kini UIA mempunyai kampus tetapnya yang cantik terletak di Gombak dan mempunyai dua cawangan berasingan. Pertamanya,Pusat Matrikulasi UIA yang terletak di Seksyen 17 Petaling Jaya,dikelilingi oleh kawasan perumahan dan perindustrian. Di sini ditempatkan bagi pelajar-pelajar lepasan SPM khususnya sebelum melangkah kaki sepenuhnya ke kampus utama. Subjek yang diajar lebih bersifat persediaan dan asas bahasa Arab dan Inggeris.


Cawangan kedua pula terletak di Kuantan, ibu negeri Pahang. Kampus ini pula menempatkan pelajar-pelajar dalam bidang sains seperti Farmasi dan Perubatan. Di sini juga diajar bukan sahaja matapelajaran sains, tetapi kemahiran berbahasa Arab dan Inggeris,subjek Islam seperti Islamic Worldview (Tasawwur Islam) dan ditambahi pula dengan perbincangan agama dalam bentuk Halaqah. Gabungan pendidikan professional dan agama yang bersepadu yang ingin ditekankan oleh UIA meniti dari hari ke hari dan sebagai pemangkin melahirkan generasi Muslim professional.


Di kampus utama,terdiri daripada jurusan Ilmu Wahyu dan Warisan Islam, jabatan paling besar merangkumi jurusan Sains Kemanusiaan. Di bahagian undang-undang pula dikenali sebagai Ahmad Ibrahim Kuliyyah Of Law,mengambil nama sempena tokoh undang-undang yang berjasa, Prof.Ahmad Ibrahim (sebagai peguam dalam menyelesaikan kes Natrah di Singapura). Manakala jabatan Ekonomi pula kini menawarkan program Ijazah Berkembar dengan jurusan Ilmu Wahyu dan Warisan Islam bagi merealisasikan pekerja ekonomi yang beretika mulia dan amanah pada masa akan datang.




(www.iiu.edu.my)


Jabatan Seni Reka dan Pembangunan Persekitaran adalah yang paling cantik sekali kerana dibina berdasarkan seni bina Melayu. Bumbungnya semacam binaan Minangkabau yang mampu menambat hati barangsiapa yang melihatnya. Begitu juga jurusan-jurusan lain seperti Kejuruteraan, Kesusasteraan Bahasa Inggeris, Kesusasteraan Bahasa Arab, dan terkini Teknologi Maklumat yang ditawarkan.


UIA juga adalah satu-satunya IPT di Malaysia yang menawarkan program berkembar bersama Tahfiz Darul Quran, JAKIM yang mana pelajar yang sudah tamat tempoh di Darul Quran selama dua tahun, otomatik dimasukkan dalam UIA.Usaha yang murni ini dapat menggalakkan pelajar supaya mempraktikkan ayat-ayat yang dihafaz ke dalam bidang professional yang diceburi. Harapan untuk melihat Muslim professional yang dinamik bakal dilahirkan tidak lama lagi.


UIA juga julung-julung kalinya IPT di Malaysia mengadakan program halaqah berwajib kepada pelajar-pelajarnya. Halaqah ini diadakan seminggu bagi membincangkan hal-hal agama, atau isu-isu semasa berlaku dan ditambahi pula dengan sedikit hafazan surah-surah lazim Al Quran.
Perpustakaan di UIA pula adalah antara yang terbaik yang menyediakan berbagai-bagai jenis buku mengikut topik. Di depan perpustakaan terpampang replika wahyu pertama yang diturunkan, iaitu Iqra’ yang ingin membawa mesej kepada warga UIA supaya meneroka perpustakaan dengan tujuan mengali segala khazanah ilmu yang tersedia. Tuntutan menuntut ilmu di UIA amat menyegarkan kerana adanya persaingan sihat antara pelajar tempatan dan luar negara.


Kini rata-rata orang mengatakan tentang UIA. Apakah tanggapan mereka bersifat positif,atau sebaliknya? Perlu difahami di sini,sesungguhnya kewujudan UIA tidak dapat dinafikan sebagai satu eksperimen untuk melihat komuniti Islam mewujudkan kembali kesatuan Ummah dan menampilkan kekuatan masyarakat Islam. Ia juga bakal melahirkan para graduan yang seimbang ilmu agama dan bidang professional yang boleh membimbing masyarakat di kala ini hidup dalam kejahilan. Dan yang lebih penting sekali proses pengislaman ilmu amat ditekankan di sini sedikit demi sedikit dengan menyerapkan unsur-unsur Al Quran dalam subjek dan mengaitkan bahawa Allah sahajalah Yang Maha Kaya Ilmunya dan Maha Pemilik Ilmu yang Agung itu.


Bukan itu sahaja, kemahiran berbahasa Inggeris, bahasa global kini dan bahasa Al Quran dapat diasah dengan mudah kerana adanya persekitaran yang diperlukan disamping ditekankan pembinaan akhlak mulia.


UIA bukan sahaja menempatkan pelajar-pelajar Muslim sahaja, tetapi bukan Muslim pun berada di sini disamping diaturkan beberapa program yang khusus bagi mereka. UIA tidak menjanjikan kemewahan material, ataupun ijazah bertaraf kelas pertama, atau pangkat atau nama bagi pelajar-pelajarnya, tetapi tujuan agungnya adalah melahirkan produk berkualiti yang bakal memimpin Ummah pada masa hadapan. Nama-nama seperti Nik Nor Ermiza,Wan Aishah dan terutamanya Ahmad Bilal telah mencatat UIA dalam satu sejarah yang bakal membuka mata masyarakat dunia tentang gagasan murni yang dibawa oleh UIA dan seterusnya bakal menjadi pilihan masyarakat pada masa akan datang. Cita-cita untuk mencapai seramai 20,000 pelajar pada 2005 bakal terlaksana jika tanggapan tentang UIA sentiasa positif di kalangan masyarakat luar. Prestasi UIA berdasarkan Malaysia Business Week pada 1995 meletakkan UIA di tangga pertama dalam seluruh IPT di Malaysia, kini adakah UIA berjaya mengekalkan kecemerlangan tersebut?


UIA masih muda dalam meniti usia, baru-baru ini pada 26 September - 3 Oktober UIA baru sahaja menyambut kelahirannya yang ke-18. Pada hari itu juga diadakan Majlis Konvokesyen yang mana telah berjaya melahirkan seorang bakal mujahid professional, iaitu Saudara Fendy Wong, daripada jurusan kejuruteraan telah dipilih sebagai pelajar terbaik dan tidak lama selepas dianugerahi ijazah, beliau dipanggil oleh Sauber Petronas untuk bekerja,dan malamnya itu beliau bertolak ke Swizertland bagi membantu Sauber Petronas dalam ‘Formula 1’.


Akhirnya, falsafah UIA bukan sekadar menara gading ataupun kilang-kilang melahirkan pekerja, tetapi lebih dari itu, The Garden of Knowledge and Virtue yang mempunyai impian tinggi melihat peradaban ilmu dan akhlak dan tradisi intelektual dapat dibangunkan dari rantau Melayu ini dan seterusnya melahirkan manusia seimbang ilmu duniawi dan uhkrawi, ataupun ilmu tradisional dan moden yang bakal memimpin Ummah.

Pengganas Di 'Taman Ilmu dan Budi'? [Bahagian 1]

Pengganas Di 'Taman Ilmu dan Budi'? [Bahagian 1]
Mohd Hilmi Ramli
www.suaraanum.com (Suara Anak Muda)
Edisi April 2001



Terletak di kawasan perkampungan Gombak Batu 8, bersebelahan dengan Lebuhraya Kuantan, iaitu sebuah universiti yang bertaraf antarbangsa. Itulah Universiti Islam Antarabangsa (UIA), satu-satunya universiti Islam yang universal peribadinya di rantau Asia. Ia bukannya terletak di Jordan, ataupun Indonesia, atau Mekah, tetapi bumi bertuah Malaysia.

Universiti ini menyediakan tempat kepada seluruh penduduk dunia untuk menuntut ilmu. Kini ada berbagai-bagai manusia dari pelbagai kaum, negara, etnik yang belajar di sini. Antaranya Uzbekistan, India, Afghanistan, Amerika Syarikat, Senegal, satu nama yang popular ketika Piala Dunia, Algeria, Sierra Leone dan banyak lagi,hampir 100 negara. Di kalangan negara-negara jiran juga meramaikan penduduk Universiti Islam ini,antaranya dari Singapura, Indonesia, Brunei, Thailand, Kemboja dan Filipina.




(www.iiu.edu.my)



Sejak akhir-akhir ini,nama Universiti Islam Antarabangsa meniti di mulut-mulut masyarakat tempatan dan antarabangsa. Ianya bermula dari kejadian seorang pelajar bernama Ahmad Ibrahim Bilal, 24 yang menjadi buruan Amerika Syarikat kerana dituduh mempunyai kaitan dengan rangkaian Al Qaeda. Dalam itu juga, Wan Aisyah, waris keturunan lagenda Mahsuri yang terkenal itu,yang kini belajar di Tingkatan Enam di Phuket,meluahkan hasrat untuk melanjutkan pelajaran di UIA. Beliau berhasrat untuk mengambil jurusan perakaunan jika diterima masuk nanti. Berita mengenai minat beliau itu menghiasi dada-dada akhbar baru-baru ini.

Tidak dilupakan juga sebenarnya nama Nik Nor Ermiza yang lebih dahulu merintis nama UIA di media massa. Nik Nor Ermiza,pelajar yang menghidap penyakit tulang rapuh dengan gembira berjaya mencatat nama sebagai pelajar UIA dalam sejarah pentadbiran UIA. Beliau yang mendapat 5 prinsipal dalam peperiksaan STPM lalu pada mulanya kurang berjaya melanjutkan pelajaran di UIA. Akhirnya dengan inisiatif warga UIA yang cukup prihatin dengan kesungguhan intelektual Nik Ermiza, maka pada 18 Julai lalu, beliau diterima sebagai warga UIA secara rasmi. Perasaan bangga menyelubungi hati apabila Rektor,Prof. Kamal Hassan sendiri yang memakaikan kad matrik kepada beliau ketika hari pendaftaran.

Sejak dari itu,UIA mula mendapat publisiti. UIA sekali lagi membuat kejutan dengan berita pemburuan Ahmad Bilal oleh pihak Amerika Syarikat yang kononnya beliau terlibat dengan rangkaian pengganas. Kejadian yang menimpa itu melibatkan bukan sahaja pentadbiran UIA, bahkan terbabit sama kerajaan Malaysia, kerajaan Amerika, FBI dan CIA.

Andaian demi andaian menghantui warga UIA, apakah pemuda yang bernama Ahmad Bilal itu seorang pengganas? Atau Amerika sekarang memang gila dalam memburu pengganas?

Menurut sumber yang boleh dipercayai, Ahmad Bilal adalah seorang kelahiran California, Amerika yang mendaftar di UIA pada bulan April lalu. Beliau mengambil jurusan Al Quran dan Sunnah. Beliau juga adalah seorang tahfiz Al Quran dan fasih dalam bahasa Arab dan Inggeris. Peribadi beliau tidaklah seselekeh seperti mana yang digambarkan oleh FBI. Perwatakan beliau yang ramah dan sederhana membuatkan kawan-kawan beliau sentiasa rapat dan mesra.

Memang benarlah kini rupanya Amerika itu sendiri pengganas antarabangsa.Selepas satu demi satu dibomnya, dibunuhnya, rupanya nafsu serakahnya tidak habis di situ.

Kebodohan Amerika dalam protokol amat menyedihkan Bukan setakat orang biasa yang ada kaitan dengan Arab seperti Sheikh atau Syed, ataupun berkaitan dengan Osama Laden, seperti Usamah, Ladin dan macam-macam lagi yang ditahan, tetapi yang tidak ada kaitan pun ditahan.Contohnya baru-baru ini, Perdana Menteri sebagai wakil negara, diperiksa seluruh badannya dan diperintah buka kasut, takut disimpan bom. Ini makin menampakkan dasar luar negara Amerika yang mewujudkan diskriminasi keji dengan negara-negara Islam. Ulama macam Dr Yusof Al Qardawi sudah lama diharamkan memasuki negara Uncle Sam itu.




(www.iiu.edu.my)


Perasaan Islamophobia yang terlalu tebal di kalangan rakyat Amerika sebenarnya ditiup oleh Presidennya sendiri, George Bush dan konco-konconya yang bersifat kebinatangan dan terang-terang anti-Islam. Perasaan bencikan Islam juga disemai oleh paderi ortodoks, Jerry Falwel,yang yang telah mengeluarkan kenyataan menghina Nabi Muhammad s.a.w. secara terbuka. Walaupun kita tahu kenyataan beliau bukan mewakili golongan Kristian seluruhnya. Kenyatan beliau lebih bersifat menjaga kepentingan perut dan jahil tentang agama Islam itu sendiri. (...bersambung)

Bedah Buku

Menemukan Tuhan dalam Mencinta







Judul: Di Tepi Sungai Piedra Aku Duduk & Tersedu
Judul Asli: By The River Piedra I Sat Down & Wept
Penulis: Paulo Coelho
Penerbit: Pustaka Alvabet
Cetakan: 1, Januari 2005
Tebal: x + 209 halaman
Harga: Rp 28.000


Lewat karyanya ini, Paulo membuktikan bahwa cinta bukanlah penghalang, tetapi mampu menjadi kekuatan pendorong yang dahsyat bagi sepasang kekasih mencapai mimpi dan menemukan Tuhan.

Penulis menunjukkan bahwa cinta sejati adalah sebuah tindakan penyerahan diri secara total. Kerahiman Ilahi menjadi kekuatan yang menjiwai aktor utama kisah ini. Dilema antara menjalani hidup bersama perempuan yang dicintai atau tetap menjalankan panggilan, yakni mengerjakan misi sesuai kehendak-Nya menjadi konflik dasar cerita. Cinta yang hadir di antara Pilar dan sahabat masa kecilnya yang telah menjadi pemimpin agama yang karismatis merupakan cinta yang bertumbuh. Berawal dari cinta masa kecil, berlanjut pada cinta yang hadir di balik reuni, meningkat ke cinta yang membebaskan Pilar, perempuan kecil yang bertumbuh dewasa dan mandiri menemukan iman yang telah mengubah kembali filosofi hidupnya, kemudian mengarah pada cinta yang membawa sahabat masa kecilnya menyangkal karunia khusus dari-Nya untuk kembali menjalani hidup normal, berakhir pada cinta yang membuka mata dan hati keduanya akan misi dan mimpi yang harus mereka wujudkan tanpa harus menyangkal karunia-Nya. Di tepi Sungai Piedra, perenungan hubungan cinta yang hadir di antara mereka mencuat dan membawa mereka kembali menemukan jalan hidup.

Paulo Coelho menyuguhkan kisah romantis sarat dengan spiritualitas lewat prosa puitis, simbol, nuansa mistis, dan tema "mengikuti mimpi". Peraih anugerah sastra Crystal Award for Artistic Achievment di tahun 1999, serta peraih Nielsen Gold Book Award atas karyanya The Alchemist (Sang Alkemis) di tahun 2004 ini menghanyutkan pembaca dalam petualangan tentang kekuatan cinta dan cinta Tuhan dalam hidup manusia.

(SHS/Litbang Kompas)

Tuesday, March 15, 2005

Saudara Anwar Ibrahim

Berikut adalah sajak yang dinukilkan oleh Usman Awang khusus kepada sdr. Anwar Ibrahim.

Usman Awang, sasterawan negara dilahirkan pada 12 Julai 1929 di Kampung Tanjung Lembu, Kuala Sedili, Kota Tinggi, Johor. Menerima beberapa anugerah seperti Pejuang Sastera (1976), SEA Write Award (1982),Ijazah Doktor Kehormat UM (1983) dan Anugerah Sastera Negara (1983)

Beliau meninggal pada Khamis 29 November 2001 dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam, Bukit Kiara, KL.

Berikut adalah sajak beliau yang mampu membangkitkan roh perjuangan bagi sesiapa yang menghayati butir- butir mutiara kata- kata tersebut.




Saudara Anwar Ibrahim
(Selamat Hari Lahir)

Palu telah dijatuhkan
Lama sebelum tangan mu terikat ke belakang
Kau gegar aras kayangan
Kekuasaan yang mula tergoncang

Sekali tangan mu terancung ke udara
Sejuta teriakan menyambutnya
Sekali suara mu terpancar ke angkasa
Sejuta gelombang gema menyambutnya

Demi sumpah perjuangan
Demi maruah keadilan
Tabah dan gagah
Tidak pernah menyerah



Image Hosted by ImageShack.us